Ovis Orientalis Avis maakt zich op voor de ultieme transformatie, vastbesloten om het lot, de wetten van de fysica en de goede smaak te tarten. Donkere wolken verschijnen aan de einder. Hoefgetrappel doet de aarde sidderen. De open mond wacht. Het verlangen naar verandering blijkt een moeilijk te stillen storm.
___
Yes I am Mother Nature's son
And I'm the only one
I do what I want and I want what I see
Could only happen to me
I'm so free
I'm so free
Oh, please, Saint Germaine
I have come this way
Do you remember the shape I was in
I had horns and fins
I'm so free
I'm so free
Lou Reed, I’m So Free
The Sheep Song is an unsettling masterpiece, the kind of challenging art we expect from the Adelaide Festival, (..) it goes beyond expectations. It’s utterly ambitious and provoking theatre.
"The central thread of the wordless play is adorned with a strong musical score (Frederik Leroux-Roels), dramatic lighting (Ken Hioco) and brilliantly conceived props. Titus De Voogdt is superb as the sheep, though it should be said that the collective claims acting is much less important than the concept at the heart of each work and its presentation."
"Na, onder meer, het temmen van een industrieterrein in Terminator Trilogie , het tot zwembad vertimmeren van de Bourlaschouwburg in Van den vos , het geniaal dollen met plotten en huizenhoge decors in JR en het fantastisch flirten met opera in Les Pêcheurs de perles toont de bende zich gepokt en gemazeld in het bemeesteren van een groots podium, het vertellen van een groots verhaal - wortelend in de Westerse kunstgeschiedenis - en het ontwerpen van grootse, gelaagde scènebeelden die elk op zich een adembenemend maar nooit overdadig tableau vivant zijn. Het betoverende resultaat heet The Sheep Song en het is wellicht de allermooiste voorstelling van 2021."
"Met de woordeloze voorstelling The Sheep Song brengt FC Bergman een visueel indrukwekkende fabel over een schaap dat mens wil worden, maar nergens echt helemaal thuishoort."
"Met een even absurde als simpele premisse – een schaap probeert mens te worden – maakt FC Bergman andermaal zinderend en beeldschoon theater. In The Sheep Song creëert het collectief achter JR zonder woorden een bizar en verwarrend, maar bovenal prachtig universum."
"Werden we in 2018 getroffen door Het land Nod waarin FC Bergman de Rubenszaal van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen op scène wist te reproduceren, dan laat dit poëtische en bewonderenswaardige The Sheep Song , bedacht tijdens de pandemie, ons achter met een absoluut verwoestende sensatie. (...) Alles is bewonderenswaardig in dit stuk: de belichting, de techniek, het mooie werk van Frederik Leroux op de banjo en vooral dat van de vertolkers, hoewel dat van het schaap - Jonas Vermeulen - werkelijk indrukwekkend."
"We weten door wat ons rest uit het verleden nog waar we vandaan kwamen. Of FC Bergman daarmee bedoelt dat we terug moeten naar de Middeleeuwen, ik denk het niet. Wel dat een beetje minder hoogmoed de mens zou passen. In catastrofale tijden als deze is dat ook een pertinent verhaal, in een briljante enscenering. "
"Er welt na het zien van de beeldenstroom waaruit The Sheep Song bestaat wel een soort vaag vermoeden op: de drift tot verandering ontstaat ergens in het verlangen dat twijfelt tussen erbij horen en soeverein zijn, geborgen zijn en vrij zijn."
"Je kijkt je ogen uit naar wat er allemaal te zien is. Achteraf heb je er een stevige kluif aan om die verder te ontcijferen, terwijl je tijdens de voorstelling zelf lekker meedeint op deze melancholische trip."
"Het sterkst is de voorstelling wanneer verstilling intreedt en de symboliek van troost en wedergeboorte de overhand neemt in een prachtig ontworpen scenografie. Af en toe denk je: dit had ook van Romeo Castellucci kunnen zijn."
"Als The sheep song een museum was, zou je je er met plezier in laten opsluiten net voor sluitingstijd omdat je niet weet waar eerst kijken."
"Wonderlijk stuk over een schaap dat mens wordt."
"Met The Sheep Song probeert het theatercollectief antwoord te geven op wat volgens Verstraeten "de ultieme vraag" is. Wat is het summun van mens zijn?"
"Kunstenaar en theatermaker Thomas Verstraeten maakt deel uit van FC Bergman. Het collectief trekt deze zomer de hort op met The Sheep Song , een duistere parabel met in de hoofdrol ... een schaap." Herbeluister het gesprek"
"Na de Nederlandse première gaat Stef Aerts in gesprek over The Sheep Song, ander werk van FC Bergman en alles wat hem 's nachts wakker houdt. Herbeluister het gesprek"
Downloads
van
- Jonas Vermeulen
- Marie Vinck
- Stef Aerts
- Thomas Verstraeten
- Joé Agemans
- Matteo Simoni
met
- Jonas Vermeulen
- Stef Aerts
- Matteo Simoni/Dries De Win
- Marie Vinck/Gudrun Ghesquiere
- Thomas Verstraeten/Bart Hollanders
- Joé Agemans/Yorrith De Bakker
lichtontwerp
- Ken Hioco
geluidsontwerp
- Senjan Jansen
kostuumontwerp
- Joëlle Meerbergen
muziek en live uitvoering
- Frederik Leroux-Roels/Ruben Machtelinckx
productie
- Toneelhuis
- FC Bergman
coproductie
- Holland Festival
- Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
- Piccolo Teatro di Milano - Teatro d'Europa
met de steun van
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius