“Agge ne klootzak zoekt, ksallekikkem wel spelen.”
Risjaar is afstotelijk. Hij is prematuur geboren, onaf. Hij is misvormd, hij mankt en hij is lelijk als de nacht. Tijdens de Rozenoorlogen die plots uitbraken na de dood van Hendrik Vijf, heeft Risjaar als een beest gevochten voor zijn familie, aan de zijde van zijn broer Edwaar. En nu is Edwaar koning, dankzij een aantal brutale politieke moorden, uitgedacht door zijn kreupele broertje. Maar het einde van de oorlog brengt voor Risjaar niet de lang verhoopte rust.
Risjaar kent geen vrede. Zijn afkeer voor de mensheid, waar hij nooit echt bij zal horen, zit te diep gebakken. Er is integendeel iets geboren, iets aangewakkerd. Een inzicht. Een drift, een gewetenloze ambitieuze honger. Een mogelijkheid om boven zichzelf uit te stijgen: “Agge ne klootzak zoekt, ksallekikkem wel spelen.”
In Richard III schiep Shakespeare een van de meest memorabele monsters uit de literatuur. Wat hem mee zo aantrekkelijk maakt, is zijn bevrijde en ongegeneerd vrolijk tentoongespreide amoraliteit. Schaamteloze onmenselijke meningen klonken nooit zo lekker.
Risjaar Drei is een portret van een elite, een klein groepje machthebbers dat de politiek heeft gereduceerd tot een schaakspel in achterkamers en wandelgangen. De ideale voedingsbodem voor de sluwste, de handigste, de meest eloquente, de meest meedogenloze onder hen, om uit te groeien tot een perverse dictator. Macht als doel. Maar wat met die macht eens ze verworven is?
Wat een tekst, wat een cast, wat een spel! (...) Trump haalt zeker niet het niveau van deze Risjaar. Zo sluw en zo intelligent.
"Dat de spanning gedurende de twee en een half uur durende opvoering geen moment verslapt, is een verdienste van de grote taalrijkdom, die schoonheid en raffinement puurt uit al wat lelijk en amorf is."
"Antwaarps theater overgoten met een wellustig sausje van machtsgeilheid en topprestaties van een indrukwekkende cast."
"Peter Van den Begin schittert in koningsdrama Risjaar Drei."
"Peter Van den Begin wist Risjaar zodanig knap gestalte te geven dat we als publiek uiteindelijk toch niet anders konden dan een beetje te gaan houden van deze ongelooflijke tweezak en klootzak."
"Risjaar Drei haalt de tijd terug dat theater nog om spelers draaide."
"Het is zoals wel vaker bij Olympique Dramatique een stuk waarbij je met een goed gevoel naar buiten gaat. Topavond dus."
"Peter Van den Begin vertolkt de titelrol en hij doet dat ijzersterk, met vet taalgebruik."
"Slapstick of tragedie? Olympique Dramatique verslikt zich met 'Risjaar Drei' in Shakespeare."
"Er valt veel over deze toneelavond te zeggen. Voorop en kort samengevat dat het een meesterstuk is. Vanwege de retorische brille. Om de kale verschrikking van de taal. Door het lepe venijn in het acteren van Peter Van den Begin. (...) Maar vooral torenen in deze krankzinnig inventieve regie van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal de twee sleutelscènes van Risjaar met ‘zijn’ twee vrouwen boven alles uit."
Downloads
- Programma Risjaar Drei (PDF) 342 KB
- Audio-inleiding (MP3) 13MB
van
- Olympique Dramatique
vrij naar
- Richard III van William Shakespeare
- Risjaar Modderfokker den Derde
- Richard III
tekst, regie
- Tom Dewispelaere
- Stijn Van Opstal
met
- Jan Decleir
- Mieke De Groote
- Nico Sturm
- Koen De Sutter
- Jonas Vermeulen
- Sanne Samina Hanssen
- Peter Van den Begin
- Stijn Van Opstal / Tom Dewispelaere
dramaturgie
- Ellen Stynen
scenografie
- Stef Stessel
lichtontwerp
- Stef Stessel
kostuumontwerp
- Ilse Vandenbussche
geluidsontwerp
- Yves de Mey
productie
- Toneelhuis
- Toneelhuis