In juli 1990 heeft April Glaspie, op dat moment Amerikaans ambassadeur in Irak, een gesprek met president Saddam Hoessein. Enkele dagen later valt Irak Koeweit binnen. De reactie laat niet op zich wachten: in het voorjaar van 1991 valt een coalitie onder leiding van de VS Irak aan. De Eerste Golfoorlog is een feit.
Exact dertig jaar later brengt Willem de Wolf in April drie personages samen: April Glaspie, die zich al die jaren in stilzwijgen heeft gehuld over de inhoud van haar onderhoud met Saddam Hoessein, Iraaks minister van Buitenlandse Zaken Tariq Aziz, die in 2015 in gevangenschap overleed, en een nieuwsanker dat wil weten wat er écht gezegd is tussen April Glaspie en Saddam Hussein.
April vermengt historisch beeldmateriaal van de voorbije decennia met een verrassend persoonlijk en intiem perspectief. De voorstelling stelt brandend actuele vragen over de verstoorde relatie tussen de Westerse en de Arabische wereld, over de rol van de media, over de (on)macht van de diplomatie en de politieke instellingen.
- Op de nieuwspagina Alles over April gaan we dieper in op verschillende thema's uit de voorstelling: de Eerste Golfoorlog, de rol van de media en diplomatie.
- De tekstuitgave (NL en Arabisch) van April is te koop in de Toneelhuis Bookshop (€15)
Katelijne Damen is in grootse doen als Glaspie, met zelfs hele dialogen in het Arabisch. Het verbale steekspel tussen de drie gaat soms zo snel en zit zo vol food for thought, dat je de tekst na afloop graag wilt herlezen (dat treft, er is een boekje te koop).
"Corona had ons bijna doen vergeten wat voor een klasbak Katelijne Damen wel niet is. In een met stijlvol Scandinavisch meubilair ingericht decor brengt zij Glaspie met veel bravoure weer tot leven. Naast haar maakt ook Sabri Saad El Hamus indruk, als de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken."
"Een knap tijdsdocument om stil te staan bij de gebeurtenissen van dertig jaar geleden"
"Dit praatstuk heeft niet als titel ‘gesprek over ….’ maar de voornaam van het hoofdpersonage. Want onder al de spitsvondige, rationele, eloquente, spitante dialogen (wat een tekst van Willem de Wolf!) zit de innerlijke strijd van de antagonist. Het personage April worstelt met zichzelf. Zij heeft als diplomate zwijgplicht. Zij vertegenwoordigt de Verenigde Staten met zijn president, zijn partijen, economische en politieke belangen. Over haar diplomatie mag zij inhoudelijk niets zeggen. Dat moeten zwijgen en tegelijkertijd de VS moeten vertegenwoordigen (= verdedigen) verweeft De Wolf in zijn tekst tot een dramatisch conflict dat in April woekert. Het zijn die dilemma’s die het personage April tot een personage uit een Griekse tragedie maken."
"April toont - dankzij uitgebalanceerd spel, een rijke tekst die je thuis wil herlezen en een statig decor - hoe de wereld door machtsspelletjes, al dan niet tussen mannen, een wrang gelaat krijgt."
"‘April’ zet je zo voortdurend op het verkeerde been. Het stuk dwingt je om je eigen, wellicht onuitgesproken, opvattingen over een kluwen aan kwesties zoals de ‘Arabische kwestie’, ‘de media’, ‘conservatisme’ en nog veel meer onder ogen te zien. Het toont dat labels als ‘goed’ en ‘fout’ niet zomaar toepasselijk zijn op de handelwijze van Glaspie of Aziz, en dat we beter wat voorzichtiger zijn met forse uitspraken over dingen waar we de draagwijdte niet werkelijk kunnen inschatten."
"Maandenlang hebben cultuurhuizen stof vergaard. April laat zien, horen en voelen waarom het leven arm is zonder kunst. Niet omdat het maatschappelijk aan meningen of waarheden ontbreekt, wel omdat er tussen de plooien der opinies niets ontkiemt, tenzij via een artistiek onderzoek. De kunst is een open vraag, zonder de behoefte tot een antwoord."
Downloads
regie
- Guy Cassiers
tekst
- Willem de Wolf
met
- Katelijne Damen
- Eelco Smits
- Sabri Saad El Hamus
dramaturgie
- Erwin Jans
lichtontwerp
- Fabiana Piccioli
muziekontwerp
- Kris Defoort
productie
- Toneelhuis
coproductie
- KVS
- De KOE
met de steun van
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius