Regisseur Guy Cassiers vertelt achtereenvolgens het verhaal van Antigone, het verhaal van het jonge meisje dat ‘neen’ zegt tegen het gezag en het verhaal van de blinde ziener Tiresias, die in zijn leven zowel man als vrouw is geweest.
Stefan Hertmans en de jonge Engelse slam poet Kae Tempest herschreven de klassieke mythes in een eigentijds idioom naar een hedendaagse stedelijke context.
In Antigone in Molenbeek wil het hoofdpersonage, een moslima, haar dode broer, een IS-zelfmoordterrorist, begraven. Zijn stoffelijke resten worden niet vrijgegeven en Antigone kan haar rouwproces niet voltrekken. Ikram Aoulad speelt.
In Tiresias verglijdt de identiteit van de hoofdfiguur van man over vrouw naar blinde ziener. Vanuit hun geïsoleerde posities leggen Antigone en Tiresias de verdrongen seksuele, sociale en politieke vooroordelen van de samenleving bloot. Een monoloog door Katelijne Damen.
Naast de visuele technologie speelt ook de muziek een belangrijke rol. De twee vertellingen gaan ieder op hun eigen manier in dialoog met het vijftiende strijkkwartet van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj.
Bekijk de inleiding door Stefan Hertmans (12') en Gaea Schoeters (15').
De tekstuitgaves Antigone in Molenbeek (Stefan Hertmans) en Tiresias (Kae Tempest) zijn te koop in de Toneelhuis Bookshop.
In juni 2021 wordt ook een Franse versie van de voorstelling gemaakt: Antigone à Molenbeek + Tirésias, met de Franse actrices Ghita Serraj en Valérie Dréville.
Guy Cassiers wierp zich met twee generaties vrouwen op twee drama's over rebelse outsiders die verrassend goed blijken te passen in de regelmaatschappij van vandaag.
"Tiresias en Antigone zijn allebei buitenstaanders, die de beperkende politieke en seksuele hokjes bevechten die de patriarchale samenleving hen oplegt. Als klassieke figuren bieden ze elk op hun manier een tegenstem voor dominante hedendaagse opvattingen. Meteen ook de reden waarom Toneelhuis-directeur Guy Cassiers ze samen ensceneert, als opeenvolgende monologen, met min of meer dezelfde scenografie en soundtrack - het vijftiende strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj."
"Aoulad excelleert wanneer ze haar spel subtiel via de camera kan spelen. (...) Damen laat het timbre van haar stem dansen langsheen de woorden. Haar lichaam danst mee. Het is puur plezier om haar spelplezier te bewonderen."
"Uiteindelijk gaat de voorstelling Antigone in Molenbeek over een vrouw die gehoord wil worden. En ik weet wat het is om niet gehoord te worden, in een maatschappij die beweert dat ze bereid is om te luisteren maar zodra je je teut opendoet, zegt: ja, maar dát willen we niet horen." Interview met Ikram Aoulad"
"Herbeluister een fragment uit de twee monologen Antigone in Molenbeek en Tiresias."
"Ik wil de clichébeelden van moslima’s in stukken scheuren en vrouwen tonen van vlees en bloed." Interview met Ikram Aoulad"
"Addressing the audience, Aoulad conveys her character’s pain and resolute sense of justice with both elegance and quaking rage. In “Tiresias,” the actress Katelijne Damen recites a blistering, dizzying poem by the young British poet Kae Tempest, a subversive retelling of the myth of the blind, gender-fluid prophet. Damen’s rendition of the virtuosic text is shot through with grace and wit. Especially impressive was how the Toneelhuis’ wide-screen camerawork (shot by Charlotte Bouckaert, who is also responsible for the set) succeeded in capturing the power of chamber theater."
"Actrice Katelijne Damen vertelt op zinnelijke wijze hoe Tiresias haar vrouwelijkheid viert, deels hangend over een tafel. Met haar zijdezachte toon weet deze grote actrice (...) haar eigen kleur toe te voegen aan de beeldende taal van Tempest."
Downloads
regie
- Guy Cassiers
tekst
- Kae Tempest
- Stefan Hertmans
met
- Katelijne Damen
- Ikram Aoulad
vormgeving en video
- Charlotte Bouckaert
productie
- Toneelhuis
coproductie
- Danel Quartet
met de steun van
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius