Mokhallad Rasem volgt in Bagdad zowel een regie- als een acteursopleiding. Zijn eerste theaterproducties maakt hij ook in die stad. Maar de oorlog in Irak geeft zijn leven een andere wending en sinds 2005 woont en werkt hij in België. Zijn theaterwerk is flitsend en fysiek, associatief en fragmentarisch opgebouwd, helder en beeldend in zijn ideeën. Een nieuwe stem in het theaterlandschap. Zo laat hij zich opmerken met Irakese Geesten (creatieprijs Theater aan Zee 2010, selectie Vlaams Theaterfestival 2010) en met Monde.com (Facebook) (Kunstenfestivaldesarts 2011). Sinds 1 januari 2013 is hij als vast maker verbonden aan Toneelhuis waar hij zich aanvankelijk concentreert op het Europese repertoire: Hamlet, Othello en Romeo and Juliet van Shakespeare. Het gaat Mokhallad Rasem daarbij niet om een tekstgetrouwe enscenering van het repertoire. Hij gaat op zoek naar de kernthema’s van de stukken en creëert van daaruit zijn eigen universum, waarin het beeld, de stilte en de fysieke aanwezigheid van zijn spelers even belangrijk zijn als de woorden en het verhaal. Romeo & Julia gaat in première in de Bourla in april 2013. Met die voorstelling neemt hij deel aan het Young Directors Project 2013 op de Salzburger Festspiele en wordt in augustus 2013 door de jury als winnaar gekozen uit vier geselecteerde jonge makers. Op het einde van het seizoen 2012-2013 nodigt Mokhallad vier bevriende theatermakers uit (Lotte van den Berg, Yousif Abbas, Kristian Al Droubi en Gökhan Shapolski Girginol) en vraagt ieder van hen een voorstelling van twintig minuten te maken rond het thema wachten. Het resultaat wordt getoond in een eendaags festival en vertrekt daarna op tournee. Mokhallad Rasems eigen bijdrage aan Wachten wint in 2014 de derde prijs op het BEfestival in Birmingham; die prijs levert in datzelfde jaar een uitgebreide tournee op door het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In het seizoen 2013-2014 gaat op 2 november 2013 Djinny in première , een feeërieke kindervoorstelling over gemis, in een productie van De Maan waarbij Mokhallad tekent voor de regie. In het kader van GEN2020 regisseert hij in december 2013 voor ’t Arsenaal in Mechelen het schimmenspel Life's but a walking shadow. In april 2014 gaat zijn tweede Shakespeare-productie bij Toneelhuis in première: Hamlet Symphony, waarin hij een hommage brengt aan zijn gestorven vader.
In het najaar van 2014 regisseert Rasem Closed Curtains, een stuk over de lijdensweg van de gecensureerde Iraanse cineast Jafar Panahi in een coproductie tussen t,arsenaal mechelen en Theater Malpertuis.
Met een aantal performers afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika maakt hij voor Toneelhuis in februari 2015 Body Revolution, een installatie en performance over de effecten van geweld en lijden op het lichaam. In maart 2015 volgt Othello, Rasems bewerking van Shakespeare’s klassieker voor drie acteurs. In het najaar van 2015 regisseert Mokhallad Rasem een bewerking van De kinderjaren van Jezus van Coetzee.
In het voorjaar van 2016 voert hij de regie voor PAX Europa, een coproductie van DNA (NL), t,arsenaal en Toneelhuis. Intussen bereidt Mokhallad Rasem Young Baghdad voor, een documentaire over de dromen van jonge mensen in Irak, die in het najaar van 2017 in première gaat in de Bourla. Hij zet Zielzoekers op, een performance/documentaire die een stem geeft aan asielzoekers in Menen (2017, productie Theater Malpertuis). Deze productie kent in 2018 twee spin offs: Zielzoekers - de installatie en Zielzoekers - triptiek waarin Rasem telkens met andere asielzoekers in gesprek gaat (resp. Valenciennes, Parijs). Intussen blijven Wachten en Body Revolution internationaal touren, ook Othello is sporadisch te zien op Europese podia.
In het seizoen 2017-2018 komt Mokhallad verrassend uit de hoek met Delivery Theatre, afhaaltheater-op-bestelling: "De voorstelling slaagt er met verve in om mensen te bereiken voor wie de drempel anders te hoog is." – Gilles Michiels in De Standaard, 8 november 2017. "Dat is wat Delivery Theatre vertelt: dat de kunst niet stopt, omdat het leven niet stopt, omdat de mens veerkrachtig is, bij eender welke tegenslag." – Evelyne Coussens in De Morgen, 8 november 2017. Delivery Theatre blijft op het repertoire.
Met Tijdelijk werkt Mokhallad samen met Sofie de Smet en een aantal jonge, Syrische vluchtelingen die intussen in België studeren of werken rond theater en traumaverwerking (2017). Hij regisseert ook Mother Song, een Italiaans-Oostenrijks project rond verlies, rouw en weerbaarheid van vrouwen.
Voor het seizoen 2018-2019 creëert Mokhallad Rasem twee nieuwe projecten: in Audition for Life/Art onderzoekt hij - samen met o.m. Helge Letonja van het Duitse Steptext - de parallellen tussen een speler die auditie doet voor een rol en artiesten van elders die zich een weg willen banen in een nieuw land. Meteen daarna werkt hij samen met Kuno Bakker (Dood Paard, NL) aan De verse tijd: een zoektocht naar common ground tussen twee ‘dolende zielen’ die om verschillende redenen niet in hun thuisland wonen. Deze voorstelling scoort bij pers en publiek als bijzonder fris en waarachtig. Ze wordt dan ook hernomen in het seizoen 2019-2020. In oktober 2019 maakt Mokhallad Rasem Dagboek van een leeg bed, een solovoorstelling waarin hij dagboeknotities verwerkt tot een hoogst persoonlijke vertelling die uitnodigt tot een reflectie over het leven en hoe wij daar naar kijken.
In het voorjaar van 2021 creëren Kuno Bakker en Mokhallad Rasem samen Homemade, een vervolg op De verse tijd. Daarin bouwen ze aan een plek om te wonen vanuit de kernvraag: waar voel je je thuis?
In het seizoen 2021-2022 realiseren beide makers - samen met Janneke Remmers - deel drie van wat intussen een lichtvoetige triptiek aan het worden is over ‘hoe te leven’: Looking for Habibi wordt een voorstelling over de betekenis van de liefde in ons leven (april 2022). In oktober 2021 gaat Ik ben mijn straat in première. Daarin verbinden Jessa Wildemeersch en Mokhallad Rasem via woorden, beelden en herinneringen hun respectieve leefwerelden in Irak en België met elkaar. Van deze productie creëren Jessa en Mokhallad ook een wandelversie in openlucht. Mokhallad Rasem sluit het seizoen 2021-2022 af met deelname aan Lonely Hearts Club Band, een collectief project dat alle Toneelhuismakers in juni 2022 samenbrengt op de Bourlascène.
Intussen blijven Zielzoekers (en zijn spin-offs) touren, net als Delivery Theatre en Dagboek van een leeg bed.