In samenwerking met deSingel en Toneelhuis presenteert Moussem in oktober 2017 een driedaags theaterfestival rond "Arabisch repertoire": In the Eruptive Mode, Jogging en Chronicle of an Orphan Revolution. Drie internationale topvoorstellingen, maar ook tekstlezingen, een introductie op het theater in het Arabisch sprekend taalgebied en de presentatie van twee publicaties met nieuwe, uit het Arabisch vertaalde toneelteksten.
Al meer dan tien jaar introduceert Nomadisch Kunstencentrum Moussem gezelschappen en nieuw theaterwerk uit de Arabische wereld in België. Topwerk dat vaak nog onbekend is, vindt zo een eerste toegang tot de Belgische scènes. Moussem vertaalt en werkt aan de vormgeving van een nieuw gemeenschappelijk narratief dat aansluit bij een actuele interculturele stedelijke realiteit. Toneelhuis werkte eerder al samen met Moussem, zoals o.m. voor het driedaagse programma Wannous (re) visited in juni 2015 en Wachten in 2013.
- 19.10.17 - Toneelhuis
- 19:00 - Opening en lezing Hanan Kassab-Hassan Introductie tot theater in de MENA regio – in het Engels - gratis
- 19:30 - Presentatie publicaties De Dictator + Kop dicht en graven – in het Nederlands - gratis
- 20:00 - Voorstelling In the Eruptive Mode - Sulayman Al Bassam - In het Engels en het Arabisch, boventiteld in het Nederlands
- 20.10.17 - deSingel
- 14:00 - Tekstlezing Kop dicht en graven (Hala Moughanie) door ex-studenten van het Conservatorium Antwerpen o.l.v. regisseur Ruud Gielens – in het Nederlands - gratis
- 15:00 - Rondetafelgesprek met Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla-Claire Rabih e.a. – meertalig - gratis
- 20.10.17 - Toneelhuis
- 19:00 - Tekstlezing De Dictator o.l.v. regisseur Guy Cassiers – in het Nederlands - gratis
- 20:00 - Voorstelling Jogging - Hanane Hajj-Ali – Arabisch gesproken met Nederlandse en Franse boventitels
- 21.10.17 - deSingel
- 20:00 - Voorstelling Chronicles of an Orphan Revolution - Leyla-Claire Rabih - In het Arabisch en het Frans, boventiteld in het Nederlands – (tickets ook verkrijgbaar via Toneelhuis)
Lezing Hanan Kassab-Hassan Introductie tot theater in de MENA regio
Auteur en academica Kassab-Hassan behaalde een doctoraat theaterwetenschappen aan de Sorbonne in Parijs en stond aan het hoofd van diverse instellingen (Damascus Opera House, Damascus Cultural Capital of the Arab World, Damascus Higher Institute for Dramatic Arts). Ze is lid van verschillende internationale culturele organisaties. Kassab Hassan regisseerde en vertaalde theatervoorstellingen en publiceerde onderzoek en artikels over podiumkunsten. Voor haar werk kreeg ze in Frankrijk eervolle onderscheidingen voor haar bijdragen aan de Franse cultuur.
Publicatie De Dictator
Over de auteur:
Issam Abdel-Masih Mahfouz (1939-2006) was auteur, dichter, journalist, vertaler, criticus en professor Dramatische Kunsten in Libanon. Naast een waslijst boeken en theaterteksten schreef hij ook 'Het eerste theater-manifest', een pleidooi voor de hervorming van het theater in de Arabische wereld en voor het gebruik van volkse taal. Zijn teksten kenden ruime bijval bij publiek en critici en waren van grote invloed op de ontwikkeling van de theaterpraktijk in de regio.
Over de tekst:
De Dictator, geschreven in 1972, is het verhaal van een tiran, een gestoord personage die meent dat hij de langverwachte redder van de mensheid is, en van zijn komische en onvoorspelbare assistent, Saadoun. Het is een absurdistische klassieker, met felle en vaak hilarische sneren naar dictatuur en machtsmisbruik. Revolutionair voor zijn tijd, maar ook vandaag nog brandend actueel. Libanon's The Daily Star noemde het 'een claustrofobisch meesterwerk over despotisme, waanzin en macht'.
Publicatie Kop dicht en graven
Over de auteur:
Schrijfster Hala Moughanie (Beirut, 1980) woonde een vijftiental jaar in Parijs waar ze literatuur en filosofie studeerde aan de Sorbonne. In 2003 keerde ze terug naar Beirut waar ze sindsdien woont en werkt. Voor Tais-toi et creuse (Kop dicht en graven) kreeg ze in Frankrijk ‘Le Prix Theatre RFI’ Ze schreef voor Théâtre de l’Aquarium de tekst La mer est ma nation en werkt momenteel aan een derde theatertekst Alma en aan haar eerste roman.
Over de tekst:
Op een vuilnisbelt scharrelen een vader, een moeder en hun zoon rond nabij een put. Ieder van hen vindt er wat hij of zij zoekt: spullen om door te verkopen, souvenirs of een gapend gemis. Tot er twee vertegenwoordigers van het gezag arriveren, die een familiaal evenwicht verstoren dat al precair was. Vanaf dan wordt alles handelswaar: de dingen, de plaatsen en de mensen. Hala moughanie was in 2006 als kind getuige van de Libanese burgeroorlog. Voor Kop dicht en graven vertrekt ze van haar beleving van die tijd. Een belangrijke drijfveer voor het schrijven van de tekst is het ontbreken van een geschiedschrijving over de burgeroorlog.
De publicaties worden uitgegeven bij Bebuquin en zullen tijdens het festival te koop worden aangeboden (€15 per publicatie).
20.10.17, 15u - deSingel
Theaterteksten uit de Arabische wereld / de Arabische wereld bestaat niet
Rondetafelgesprek i.s.m Kunstenpunt
In dit rondetafelgesprek praten de theatermakers van het festival en centrale gast Hanan Kassab-Hassan over theaterrepertoire, over hun inspiratiebronnen en de uitdagingen van hun werk. Een ontmoeting met schrijvers en regisseurs die vanuit de verschillende contexten en steden als Beirut, Damascus, Koeweit, Parijs, Londen en Berlijn hun theaterwerk vormgeven.
Van en met: Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla Claire Rabih, Hala Moughanie e.a.
Per voorstelling
€18 standaardtarief
€14 reductie -25 / 65+ / OKO
MOUSSEMpas
€30 voor de drie festivaldagen (dus slechts €10 per voorstelling)