Eerder werk van Timeau De Keyser, Hans Mortelmans en Simon De Winne – samen Tibaldus – trof ons als bevreemdend en heftig. Fantasmagorisch haast.
Nu gaan de drie vaste Tibaldusleden samen met vijf andere acteurs en dansers aan de slag met Yvonne, Prinses van Bourgondië (1935), het toneelstuk van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz. In dit nieuwe werk herfraseren de spelers aan de hand van de figuur van Yvonne de tekst, de voorstelling en zichzelf.
De Koning kijkt achterdochtig om zich heen. Hij verstopt zich achter de canapé. De Kamerheer komt op. Hij kijkt argwanend om zich heen en begint, als bij toeval en zonder plan, boosaardig de meubels te verplaatsen: hij verschuift een stoel, rolt de rand van het tapijt op, zet de boeken in het boekenrek op hun kop, gooit pruimenpitten op de grond, enz. Hij ziet de Koning.
DE KAMERHEER Oh!
DE KONING Wat betekenen die galante ingrepen in de wereld der objecten?
DE KAMERHEER Ik wandel zo wat rond om een beetje…
DE KONING Om wat een beetje?
DE KAMERHEER Om de boel een beetje ingewikkeld te maken.
Geselecteerd voor Circuit X op het Theaterfestival 2018 zal de voorstelling in september te zien zijn in België en Nederland.
Het Gentse collectief Tibaldus brengt Witold Gombrowicz’ Yvonne, prinses van Bourgondië (1935) als een zuiveringsritueel waarmee een gemeenschap zich ontdoet van het onkenbare. De voorstelling resoneert sterk in onze tijd, zonder dat er van enige actualisering sprake is.
"Tibaldus slaagt er met hun gewrongen archaïsche spel in de toeschouwer mee te nemen in hun liefde voor het theater en het metier van acteur. Gombrowicz’ woorden zijn munitie voor de absurde dialogen die de topcast met verve weet te brengen. De combinatie van Gombrowicz Yvonne met de poëtica van Tibaldus is een match made in heaven. (...) Tibaldus bewijst met Yvonne, Prinses van Bourgondië opnieuw dat ze als jong theatercollectief fascinerend theater op de planken kunnen brengen: theater gemaakt door een collectief, gestuwd door een intens verlangen om te vertellen, barstend van het spelplezier, humor en fantasie."
"Edinburgh Festival Fringe: The story of Princess Ivona is a very strange tale indeed, based on the mock-Shakespearean 1938 drama of the same name by the great Polish absurdist Wiltold Gombrowicz; and it forms the basis for what is, in its quiet way, one of the most unexpected shows on this year’s fringe. Performed in English by seven young actors in ordinary rehearsal clothes, this version of the tale by the young Tibaldus Collective from Belgium uses no set except the circle of chairs on which the audience sits, no special lighting, and no props except a toy crown."
van en met
- Benjamin Cools
- David Van Dijcke
- Eva Binon
- Ferre Marnef
- Hans Mortelmans
- Lieselotte De Keyzer
- Simon De Winne
van
- tibaldus
- Timeau De Keyser
tekst
- Witold Gombrowicz
vertaling
- Paul Beers
techniek
- Marie Vandecasteele
productie
- tibaldus
- P.U.L.S. - Project for Upcoming Artists for the Large Stage
- Toneelhuis
met dank aan
- CAMPO
- KOPERGIETERY
- Les ballets C de la B
- NTGent