Nadat Lisbeth Gruwez haar Triptiek van het extatische lichaam voltooid had met de internationale succesvoorstellingen It’s going to get worse and worse and worse, my friend, AH/HA en We’re pretty fuckin’ far from okay, wilde ze radicaal van koers veranderen.
De eruptieve choreografieën waaraan ze haar stalen reputatie te danken heeft (Peter Verhelst noemde Gruwez ooit een ‘atoombom’) ruimen nu het veld voor aanhoudend kolkend magma. The Sea Within is een magnetiserende voorstelling waarin Gruwez de chaos niet langer wil beteugelen, maar zijn eigen orde laat zijn. Nog steeds even vinnig en intens, maar in plaats van in te zoomen op het individu, wil ze tien dansers laten opgaan in een weids, ademend landschap.
Voor het eerst in haar carrière danst Gruwez haar eigen choreografie niet zelf, maar selecteerde ze een groep van tien danseressen. Tien krachtige lotusbloemen die symbool staan voor verbinding. Zij brengen een nieuw, hedendaags ritueel waarin de ‘wij’ het ‘ik’ omarmt.
De muziek is zoals gewoonlijk van de hand van Gruwez’ vaste kompaan Maarten Van Cauwenberghe, dit keer bijgestaan door Elko Blijweert en Bjorn Eriksson. Minimalistische synths en een prikkelend spel met frequenties drijven hun elektronisch geluidsontwerp tot de bodem van je zintuigen.
De tien danseressen verbeelden het rimpelen van de golven met een canon-effect, laten hun haren wild opzwiepen als klotsend water en schieten met hun hoofden boven het oppervlak om naar adem te happen. Niet één beweging ligt vast, en toch voelt alles tot in de puntjes uitgewerkt. Net een dynamisch schilderij.
""Het kluitje danseressen in kleurige shirts en korte broekjes, midden op het lichtroze tapijt, is net een deinende zeeanemoon. Met tentakels – bovenlijven, armen – die door de stroming alle kanten op wuiven, maar zo organisch, als door één adem gedreven, dat het‘bloemdier’toch oogt als één geheel.""
"The Sea Within is eenvoudig van opzet, maar complex in uitvoering: tien danseressen trekken elkaar en stoten elkaar af in een voorstelling die op de meest onverwachte momenten een andere richting uitslaat."
"Als een parelvisser duikt Gruwez beelden, sferen en associaties op uit zee en vervloeit het individu in de kolkende massa, zonder erin kopje-onder te gaan."
concept, choreografie
- Lisbeth Gruwez
performer
- Ariadna Gironès Mata
- Cherish Menzo
- Daniela Escarleth Romo Pozo
- Francesca Chiodi Latini
- Jennifer Dubreuil Houthemann
- Natalia Pieczuro
- Sarah Klenes
- Sophia Mage
- Chen-Wei Lee
- Giada Castioni
- Charlotte Petersen
muziek- en geluidsontwerp
- Elko Blijweert
- Bjorn Eriksson
- Maarten Van Cauwenberghe
dramaturgie
- Bart Meuleman
repetitor
- Lucius Romeo-Fromm
lichtontwerp
- Harry Cole
scenografie
- Marie Szersnovicz
productiemanager
- Anita Boels
technische directie
- Gilles Roosen
communicatie
- Sam Ecker
productie
- Voetvolk
coproductie
- KVS
- Festival De Marseille / Théâtre Le Merlan (Fr)
- Rencontres Chorégraphiques Internationales De Seine-saint-denis (Fr)
- Tandem Arras-douai (Fr)
- Theater Freiburg (CH)
- Le Fond Du Dotation Du Quartz (FR)
- Theater im Pumpenhaus Münster
- Julidans (NL)
- Kunstfest Weimar (DE)
- Cnn Nantes (FR)
- CDC Toulouse (FR)
- Tanz Im August (AT)
- Kunstencentrum Vooruit / CAMPO
- Charleroi Danse
- Key Performance
residentie
- BUDA Kortrijk
- KVS
- Charleroi Danse
- Troubleyn
met de steun van
- KC Nona
- de Vlaamse Gemeenschap
- De Vlaamse Gemeenschapscommissie
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid