Vraag iemand te springen en je ziet zijn ware gezicht", aldus de Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman. In The dog days are over geven acht dansers zich over aan een repetitieve uitputtingsslag, opgebouwd uit juist die ene fysieke handeling: de sprong.
Geselecteerd voor Het Theaterfestival 2014
Uit het juryrapport: “Een adembenemende trip. Naar afzien kijken, is ook afzien. En inzien. Inzien dat we zinloos snel door het leven jagen."
De jonge choreograaf Jan Martens (1984) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en aan het Artesis Conservatorium voor Dans in Antwerpen. Sinds 2009 choreografeert hij zelf. Veeleer dan een nieuwe danstaal te ontwikkelen wil hij bestaande dansidiomen bewerken en recycleren in een nieuwe setting, waardoor nieuwe ideeën kunnen ontstaan. Jan Martens viel de afgelopen jaren op met een aantal innemende en indringende choreografieën over de schoonheid van het imperfecte lichaam.
Martens’ voorstellingen zijn radicaal, sterk fysiek en compromisloos, maar tegelijk diep menselijk. Prikkelende dans die niet onberoerd laat. Jan Martens werd genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2012. Van 2013 tot 2014 was hij in residentie in het International Choreographic Arts Centre ICK in Amsterdam, nu bij tanzhaus nrw.
Choreografie JAN MARTENS Met CHERISH MENZO, NELLE HENS, NAOMI GIBSON, PIET DEFRANCQ, KIMMY LIGTVOET, STEVEN MICHEL, JULIEN JOSSE, LAURA VANBORM Lichtontwerp JAN FEDINGER Dramaturgie RENÉE COPRAIJ techniek MICHEL SPANG productie JAN & ICK AMSTERDAM coproductie DansBrabant (NL), Frascati Producties (NL), SPRING performing arts festival (NL), Tanzhaus NRW Düsseldorf (DE), CDC du Val-de-Marne La Briqueterie (FR), TAKT, Dommelhof met steun van Workspace Brussels (BE), wp Zimmer (BE) met financiële steun van Vlaamse Overheid, het Fonds Podiumkunsten
van
- Jan Martens
productie
- ICK Amsterdam
- Frascati Producties
- Jan vzw