"Even vitaal en vol spankracht als de voorstelling Ten Oorlog zelf."
Twintig jaar geleden ging Ten Oorlog in première, Tom Lanoyes spraakmakende marathonbewerking van acht koningsdrama’s van William Shakespeare, in regie van Luk Perceval en uitgevoerd door diens legendarische Blauwe Maandag Compagnie. Na de triomftocht, ook in Duitsland en Oostenrijk, bleef de vraag naar het stuk bestaan, tot ze in 2000 werd ingewilligd toen Lanoye door de Nederlanden toerde met zijn Ten Oorlog-solo.
NRC Handelsblad schreef: “Lanoye houdt in anderhalf uur de spanningsboog prachtig vol. Hij is een poëtische krachtbron, even vitaal en vol spankracht als de voorstelling Ten Oorlog zelf.” De nood aan een reprise is ondertussen opnieuw opgelaaid, zeker sinds Ten Oorlog de Nederlandstalige toneelcanon aanvoert en het stuk na een grootscheepse bevraging van theaterbezoekers, acteurs en regisseurs werd uitgeroepen tot de meest noodzakelijk te hernemen voorstelling. In dit jubileumjaar 2017 wil Lanoye daar wel op ingaan. Als berucht en begenadigd performer van zijn eigen teksten balanceert hij tussen het verhevene en het banale, het geestige en het wrede. Dankzij spitse tussenteksten gunt hij zijn publiek een blik op de creatieve motor van Ten Oorlog – de evolutie van de taal: van oubollig klassiek naar experimenteel en brutaal eigentijds.
tekst, regie
- Tom Lanoye
met
- Tom Lanoye
lichtontwerp
- Hugo Moens
video
- Klaas Verpoest
techniek
- Karel Marynissen
productie
- Behoud de Begeerte