“You can’t be what you can’t see.” — Marian Wright Edelman
De kunstensector, en de theater- en filmsector in het bijzonder, is nog geen spiegelbeeld van de maatschappij. De loopbaan als kunstenaar is voor veel jong talent geen evidentie, laat staan een haalbare keuze. Om naar een toneel- of filmschool te stappen, moeten velen hoge drempels over. Op die manier raakt artistiek talent dat niet wit geprivilegieerd is nooit op een podium of op het scherm en blijven verhalen onverteld.
Daar werkt de nieuwe spelers sinds 2018 aan. Het is een ontwikkelingstraject voor artistiek talent van 16 tot 25 jaar dat focust op maatschappelijke en culturele diversiteit, met als doel zo veel mogelijk jonge kunstenaars te laten doorstromen naar de professionele kunstensector.
De deelnemers van de zesde editie kregen een intensief begeleidingstraject van professionele kunstenaars die verschillen in achtergrond, referentiekader en methodiek. In hun laatste maanden werken de nieuwe spelers van deze lichting samen met Lisah Adeaga aan een collectief theaterproject.
Hiervoor laten de nieuwe spelers zich inspireren door figuren uit de Griekse mythologie. Van Ariadne tot Tantalus, allen wachten ze op iets of iemand: verlossing, bevrijding, kaas, een krab op de rug, een geliefde, het einde van een oorlog of op zichzelf. Kunnen de spelers met nieuwe interpretaties de figuren bevrijden uit oude mythes? De dertien jongeren laten hun zoektocht los op het publiek in Kambala, de speelzaal van Toneelhuis op het Eilandje.
____
De nieuwe spelers wordt gesteund door Toneelhuis, Arenberg, DE SINGEL, hetpaleis, Koninklijk Conservatorium Antwerpen, RITCS School of Arts en Sociaal Fonds Podiumkunsten en kan rekenen op samenwerking met Likeminds Amsterdam, Mestizo Arts Platform, Nuff Said en Toneelacademie Maastricht.
Daar werkt de nieuwe spelers sinds 2018 aan. Het is een ontwikkelingstraject voor artistiek talent van 16 tot 25 jaar dat focust op maatschappelijke en culturele diversiteit, met als doel zo veel mogelijk jonge kunstenaars te laten doorstromen naar de professionele kunstensector.
De deelnemers van de zesde editie kregen een intensief begeleidingstraject van professionele kunstenaars die verschillen in achtergrond, referentiekader en methodiek. In hun laatste maanden werken de nieuwe spelers van deze lichting samen met Lisah Adeaga aan een collectief theaterproject.
Hiervoor laten de nieuwe spelers zich inspireren door figuren uit de Griekse mythologie. Van Ariadne tot Tantalus, allen wachten ze op iets of iemand: verlossing, bevrijding, kaas, een krab op de rug, een geliefde, het einde van een oorlog of op zichzelf. Kunnen de spelers met nieuwe interpretaties de figuren bevrijden uit oude mythes? De dertien jongeren laten hun zoektocht los op het publiek in Kambala, de speelzaal van Toneelhuis op het Eilandje.
____
De nieuwe spelers wordt gesteund door Toneelhuis, Arenberg, DE SINGEL, hetpaleis, Koninklijk Conservatorium Antwerpen, RITCS School of Arts en Sociaal Fonds Podiumkunsten en kan rekenen op samenwerking met Likeminds Amsterdam, Mestizo Arts Platform, Nuff Said en Toneelacademie Maastricht.
met
- Adam Rambouk
- Baerin Eshaghzey
- Fares El Bzioui
- Finian Buggenhout
- Hannah Macpherson
- Hariette Sylva
- Josiane Mpinganzima
- Oussama Sakkali
- Pearl Williams
- Soufyane Arbai
- Urujeni Ange Gaëlle Matabaro
- Yassin Hens
- Zoë Coppens
artistieke begeleiding en regie
- Lisah Adeaga
stemcoaching
- Nyiragasigwa Hens
productie
- de nieuwe spelers