400 jaar na zijn dood eert Zuidpool William Shakespeare als begenadigd singer-songwriter. Een ode aan vergankelijkheid van schoonheid, leven en taal.
O learn to read what silent love hath writ,
To hear with eyes belongs to love’s fine wit.
Ruin hath taught me thus to ruminate
That Time will come and take my loveaway.
Shakespeares Sonnetten zijn een collectie gedichten: niet meer, niet minder.
Tot op de dag van vandaag blijft het onduidelijk wanneer en in welke volgorde ze geschreven zijn, aan wie ze gericht en/of opgedragen zijn, of Shakespeare ze als één cyclus heeft opgevat, en of hij ze wel voor publicatie had bestemd. Wat rest is een veelstemmige verzameling verzen die liefde ademen, adoratie, verlangen, passie, lust, maar ook gemis, afgunst, (zelf)bedrog, (zelf)haat en vergankelijkheid. Een serie snapshots uit verschillende periodes en perspectieven, met meer focus op het leed dat liefde veroorzaakt dan op het genot dat ze schenkt.
SHAKE-SPEARES SONNETS presenteert een aantal sonnetten zoals gepubliceerd in de originele uitgave van 1609. Jorgen Cassier toondicht een liedcyclus, zingt en speelt de composities live op gitaar, keyboard, bas en Haken Continuum Fingerboard. Vertrekpunt is het herleiden van de sonnetten tot hun oorspronkelijke vorm van korte liedjes (“sonnetti”), waarin Shakespeare zijn meesterschap toont in de kracht van de spraak en de dictie. Het Gentse duo Hangaar (Frederik Jassogne & Bart Moens) ontwerpt de video-scenografie. Ze creëerden eerder bij Zuidpool de visuals voor <em>EMPEDOKLES.
“Als muziek het voedsel van de liefde is… dan kan de conclusie enkel luiden: play on, Jorgen Cassier, play on.” - Poëziekrant
To hear with eyes belongs to love’s fine wit.
Ruin hath taught me thus to ruminate
That Time will come and take my loveaway.
Shakespeares Sonnetten zijn een collectie gedichten: niet meer, niet minder.
Tot op de dag van vandaag blijft het onduidelijk wanneer en in welke volgorde ze geschreven zijn, aan wie ze gericht en/of opgedragen zijn, of Shakespeare ze als één cyclus heeft opgevat, en of hij ze wel voor publicatie had bestemd. Wat rest is een veelstemmige verzameling verzen die liefde ademen, adoratie, verlangen, passie, lust, maar ook gemis, afgunst, (zelf)bedrog, (zelf)haat en vergankelijkheid. Een serie snapshots uit verschillende periodes en perspectieven, met meer focus op het leed dat liefde veroorzaakt dan op het genot dat ze schenkt.
SHAKE-SPEARES SONNETS presenteert een aantal sonnetten zoals gepubliceerd in de originele uitgave van 1609. Jorgen Cassier toondicht een liedcyclus, zingt en speelt de composities live op gitaar, keyboard, bas en Haken Continuum Fingerboard. Vertrekpunt is het herleiden van de sonnetten tot hun oorspronkelijke vorm van korte liedjes (“sonnetti”), waarin Shakespeare zijn meesterschap toont in de kracht van de spraak en de dictie. Het Gentse duo Hangaar (Frederik Jassogne & Bart Moens) ontwerpt de video-scenografie. Ze creëerden eerder bij Zuidpool de visuals voor <em>EMPEDOKLES.
“Als muziek het voedsel van de liefde is… dan kan de conclusie enkel luiden: play on, Jorgen Cassier, play on.” - Poëziekrant
tekst
- William Shakespeare
video
- Frederik Jassogne
- Bart Moens
geluidsontwerp
- Jorgen Cassier
- Luc Weytjens
- Luc Weytjens
geluid
- David Van Hove
muziek arrangement
- Jorgen Cassier
techniek
- David Van Hove
productie
- Zuidpool
met dank aan
- Eric Thielemans
- Herbert De Vriese
- Kaat Hellings
met de steun van
- Koen Van Kaam