Voor de nieuwe productie van les ballets c de la b laten regisseur-choreograaf Alain Platel en componist Fabrizio Cassol zich inspireren door Mozart.
Rond het Requiem van Mozart ontmoeten veertien Afrikaanse en Europese muzikanten elkaar. Zij reconstrueren dit overbekende muziekstuk en laten daarbij hun eigen muzikale invloeden fusioneren met onder andere jazz, opera en populaire Afrikaanse muziek.
De muzikale leiding is in handen van componist Fabrizio Cassol, bekend van de avant-garde jazzband Aka Moon. Hij schrijft met deze bewerking van Mozarts Requiem verder aan een persoonlijke artistieke geschiedenis waarin hij verschillende muzikale culturen samenbrengt rond een bepaalde thematiek. Cassol steunt hierbij zowel op orale als op geschreven tradities.
Alain Platel van zijn kant zoekt voor dit geënsceneerd concert naar een fysieke en visuele vertaling van associaties en beelden die een requiem oproepen, van dodenmis tot massagraven.
Cassol en Platel werkten al eerder samen: rond de Mariavespers van Monteverdi (vsprs, 2006), de Mattheuspassie van Bach (pitié!, 2008) en het westerse barokrepertoire (Coup Fatal, 2014). Beiden vinden elkaar in de creatie van nieuwe verhalen op basis van bekend materiaal, dat bovendien veelal tot het klassieke Europese repertoire behoort.
concept
- Fabrizio Cassol
- Alain Platel
P.U.L.S. stage
- Lisaboa Houbrechts
productie
- Les ballets C de la B
coproductie
- L'Opéra de Lille
- TorinoDanza
- Berliner Festspiele / Foreign Affairs
- Théâtre National de Chaillot
- Les Théâtres de la Ville de Luxembourg