Woorden als grens van stilte. Onontkoombaar, dwingend en misschien zelfs – ooit – genezend.
ben je dichtbij gekomen toen ik sliep
heb je me aangeraakt en me daarna direct verlaten
of
ben je bij me gebleven tot ik wakker werd
en als ik mijn ogen open deed
verdwenen
met een achterwaartse pas
zodat ik niet kon zien
dat je bij me – in de kamer – was
kom je terug?
ben je hier?
kan ik iets doen?
zodat je blijft?
Na UNISONO waarin Abke Haring ruimte geeft aan de verschillende stemmen in haar hoofd, zoekt Haring in PLATINA het gezelschap op van een reëel aanwezige tegenpartij, gespeeld door Koen van Kaam, met wie ze in gesprek gaat. Of althans, met wie ze in gesprek wil gaan. Voor zover een gesprek ooit mogelijk is. Of toegelaten wordt. Of ontweken wordt.
Abke Haring: “Als ik een voorstelling maak, vind ik dat het meeste gezegd wordt in stilte. In de stilte kan je zoveel doen: hoe je elkaar aankijkt, waar je staat, ben je ver of dichtbij? Sta je sterk of onzeker? Liefst van al zou ik beelden of bewegingen maken, maar omdat ik dingen ook letterlijk wil zeggen zijn het toch steeds de woorden die komen.”
Woorden als grens van stilte. Onontkoombaar, dwingend en misschien zelfs – ooit – genezend. Jimi Zoet ontwerpt voor dit intimistisch duet een indringende soundscape die de gedachtewendingen van Haring en co op de voet volgen.
Abke Haring creëert een universum zonder uitweg. Zowel taal als lichaam worden getekend door een onafgebroken beklemming. De knappe tekst bespeelt vele registers, waarbij schijnbare oppervlakkigheid voortdurend wordt doorsneden door plotse, naar de essentie grijpende noodkreten. (....) Abke Haring en Koen Van Kaam spelen op het scherp van de snee en zetten hun getroebleerde personages met een onthutsende precisie neer.
"Abke Haring en Koen van Kaam spelen twee mensen die elkaar niet bereiken: een poëtisch en indringend duet. Aangrijpend en mooi."
"De voorstelling is een ruwe brok lillende pijn, van een bijna ondraaglijke intensiteit. "
"Het moment waarop je het zou willen uitschreeuwen van woede, frustratie of wanhoop maar beseft dat het beter is om te zwijgen, te incasseren en desnoods wat grimassen te maken. Dát moment namen Abke Haring en Koen van Kaam als uitgangspunt van Platina , het laatste wapenfeit van Abke Haring als maker van Toneelhuis. 'Het wordt een knaller', vertrouwde ze in november 2015 aan Knack toe. Wel, het wérd een knaller."
"Het spel tussen beheersing en controleverlies dat Haring zo speelt spiegelt het centrale thema van Platina; het maakt de voorstelling haar meest verpletterende werk in jaren."
Downloads
- Avondprogramma PLATINA (PDF) 0,8 MB
regie
- Abke Haring
tekst
- Abke Haring
spel
- Abke Haring
- Koen Van Kaam
soundscape
- Jimi Zoet
coaching
- Peter Seynaeve
productie
- Toneelhuis
coproductie
- Zuidpool
met de steun van
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius