choreografe Lisbeth Gruwez en pianiste Claire Chevallier. Samen zoeken deze twee podiumartiesten naar de ruimte tussen de noten in de composities van Claude Debussy, rebel en uitdager onder de vormvaste componisten.
"Music is the space between the notes." - Claude Debussy
De bewegingen zijn suggesties, geen expressies, in lijn met Debussy’s zoektocht naar ‘la musique immatérielle’. Eerder dan een onbuigzame realiteit te tonen, laten Gruwez en Chevallier een verbeelding ontstaan achter het gaas van de materie.
Voor het eerst in haar carrière kiest Gruwez voor klassieke muziek. Na haar opleiding klassiek ballet vond ze vrijheid in de hedendaagse dans, met een bewegingstaal die inmiddels een referentie werd. Piano Works Debussy is in dat opzicht een bijzondere dialoog tussen een klassiek en een hedendaags kader, die zo ongeveer Gruwez’ choreografische parcours blootlegt.
Lisbeth Gruwez: "Piano Works Debussy is een aquarel. Denk aan de luchtigheid van kleuren die in elkaar vloeien, even opdrogen, en dan opnieuw bevochtigd worden om nieuwe verbindingen aan te gaan. De muziek van Debussy bevloeit de dans en schudt het materiaal telkens opnieuw dooreen."
_____
Claire Chevallier is een veelgevraagd pianiste voor solorecitals, kamermuziekconcerten en concerten met orkest. Ze is wereldwijd geroemd om haar optredens en opnames.
Voetvolk is het dansgezelschap van danseres-choreografe Lisbeth Gruwez en muzikant-componist Maarten Van Cauwenberghe, die elkaar leerden kennen in het laboratorium van Jan Fabre. Het duo maakte inmiddels tien opmerkelijke voorstellingen, waaronder It’s going to get worse and worse and worse, my friend, AH/HA, We’re pretty fucking far from okay, Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan en het gelauwerde The Sea Within.
In Piano Works Debussy danst Lisbeth Gruwez voor het eerst op klassieke muziek, hier live gespeeld door Claire Chevallier op een piano uit 1920. Dat is bij momenten om te huilen zo mooi. Het prachtige lichtontwerp, het abstracte decor, de vloeiende kostuums: alles draagt bij aan de evocatie van een rijke gevoelswereld. Het maakt deze voorstelling tot niets minder dan een instantklassieker.
"Lisbeth Gruwez en Claire Chevallier gaan beiden op hun eigen manier op in de muziek van Debussy. Het resultaat is een betoverend uur van geluid en beweging. (...) Zo'n plezier, je kunt er nauwelijks genoeg van krijgen."
"Piano Works Debussy is een warm bad met gouden kaarslicht. Lisbeth Gruwez mixt haar ervaring als balletdanseres, hedendaagse choreografe en vrouw met de ziel van een vrijgevochten meisje met de door Claire Chevallier gespeelde pianoklanken van Claude Debussy. Beide dames serveren een letterlijk en figuurlijk goudglanzend pareltje."
"Het is precies die ongrijpbare magie die Gruwez en Chevallier weten te vangen. Er ontwaakt een delicate vervoering die je tot het eind in zijn greep houdt. Een einde dat overigens veel te vroeg komt, want van dit wonderlijke samenspel tussen dans en muziek krijg je gewoonweg geen genoeg."
choreografie
- Lisbeth Gruwez
muziek
- Claude Debussy
performance
- Lisbeth Gruwez
- Claire Chevallier
artistieke assistentie, dramaturgie
- Maarten Van Cauwenberghe
geluid
- Alban Moraud
- Maarten Van Cauwenberghe
lichtontwerp
- Stef Alleweireldt
- Gilles Roosen
scenografie
- Marie Szersnovicz
dramaturgie
- Bart Meuleman
productie
- Voetvolk
coproductie
- KVS
- Le Fonds De Donation Du Quartz
- Theater Freiburg (CH)
- Klarafestival
- ADC Genève
- kunstencentrum Vooruit
- Lielais Dzintars
- Festival d'Avignon
- MA scène nationale – Pays de Montbéliard
met de steun van
- Nona
- de Vlaamse Gemeenschap
- Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid
residentie
- KVS
- Kunstencentrum nona
- Ultima Vez
- Les Brigittines
- Le Quartz