Je wilt toch intens spreken?
Hoe wil je leven? Groots en meeslepend, toch?
Ik heb het leven altijd intens gespeeld.
Alles wat ik over liefde weet, weet ik door de liefde te spelen.
En toen gebeurde het, in de overmoed, altijd de overmoed.
Toen is het gebeurd, toen ben ik mijn tekst vergeten,
toen wist ik plots niet meer wat te zeggen.
Geïnspireerd door het uitzonderlijke filmwerk van John Cassavetes en het acteerwerk van de legendarische Gena Rowlands gaat DE HOE op zoek naar een Nieuwe Emotionaliteit in een emotioneel verzadigde samenleving. Flirtend met sentimentaliteit spelen ze op leven en dood. Spontaan, en toch geregisseerd. Oprecht en tegelijk ook weer niet.
Opening Night is elke avond opnieuw een op losse schroeven gezette première. In de wanhopige opvulling van de leemte die ontstaat wanneer een acteur zijn woorden verliest, ondernemen zeven spelers samen een koortsachtige, tragikomische zoektocht naar hoe ze zo waarachtig mogelijk kunnen zijn.
Dit script is zo gelaagd en deze acteurs zijn zo beslagen dat zelfs de zoveelste deconstructie van hun toneelrealiteit als iets kwetsbaars binnenkomt. Of hilarisch, in het geval van Peter Van den Eede.
"Opening Night is zo rijk en gelaagd dat het méér dan een plezier is om naar te kijken."
"Opening Night is een onnavolgbare mix van komedie, tragedie en het quasi vergeten genre van het ideeënstuk"
"DE HOE toont niet dé liefde, want die bestaat niet. Ze toont integendeel vormen van liefde, verliefdheid, verlangen, verboden drift… Eigenlijk is deze opvoering een forum waarin over liefde en bij uitbreiding intermenselijkheid nagedacht wordt – een bijwijlen hilarische uitnodiging tot reflectie, waarbij de vakkundig in elkaar gezette wanorde gecreëerd door Van den Eedes laveren ‘naast de tekst’ het publiek verplicht om meer te doen dan zich gemakshalve in te leven."
"Het is de oervraag bij DE HOE en ze wordt hier, opnieuw, op een ongelooflijk intelligente manier op de spits gedreven. Is het spelen, en bij uitbreiding het leven, een set geconstrueerde afspraken, en ligt de waarachtigheid van het ‘voelen’, van liefde bijvoorbeeld, in de herhaling van die afspraken? Of bestaat er zoiets als ‘echte’ liefde die niet bestaat uit het performen van die liefde? Leven we pas ‘echt’ als we performen of juist als we niet performen? Zijn onze ‘eerste keren’ ‘echter’ dan de herhalingen ervan? (Over DE HOE schrijven vergt nogal wat aanhalingstekens.) En hoeveel waarachtigheid, intimiteit is er überhaupt mogelijk onder het oog van een camera, van een publiek?"
"DE HOE gebruikt het meesterschap van de KOE – het hilarische toeval veinzen – om tot de kern van Opening Night door te stoten. Die kern? De wereld is als een theatergezelschap en vice versa. Klinkt saai. Dat is het hoegenaamd niet. Naast de briljant spelende acteurs staat er een geheim wapen op scène. Dat wapen is cameraman Shane Van Laer. Hij zit voortdurend met zijn camera zo dicht mogelijk op het spel. Dat levert geen storende, slordige, wazige shots op maar knappe filmbeelden die alle lagen van deze voorstelling haarfijn blootleggen."
"De hele avond is onbedaarlijk springlevend, sexy. Het is oorspronkelijk teksttoneel, uitgevoerd door speelbeesten, dat nog uren door had mogen gaan. Zo warrig, scherp, grappig, wild, kwetsbaar en zoekend."
"'Opening Night' is een toneelstuk óver het toneel: een ingenieuze voorstelling vol dubbele bodems, met een voorbeeldig ensemble. "
"Opening Night zit vol verassingen, wendingen, verwarring, is bijwijlen overdadig, maar overtuigt steeds in zijn waarachtigheid. Als toeschouwer word je op het verkeerde been gezet, als toeschouwer deel je het spelplezier en de warmte van de spelers. (...) Kortom, dit is een productie die elke theaterliefhebber MOET meemaken! Dit is iconisch theater."
van en met
- Natali Broods
- Mitch Van Landeghem
- Willem de Wolf
- Ans Van den Eede/ Laurence Roothooft/ Lien Thys
- Carine van Bruggen
- Peter Van den Eede
- Greg Timmermans
- Wannes Gyselinck
kostuum
- Fran Labarque
met dank aan
- Matthias de Koning
productie
- DE HOE
coproductie
- Het Laatste Bedrijf
met de steun van
- CAMPO
- de Vlaamse Gemeenschap
- tax-shelter van de Belgische Overheid