Het 19de eeuwse stuk van Ibsen wordt in handen van STAN een huiveringwekkende analyse van de huidige verhoudingen tussen man en vrouw. Is de positie van de vrouw echt veranderd sinds 1879?
Als de Noorse schrijver Henrik Ibsen het personage Nora creëert, een vrouw die haar comfortabele bestaan als echtgenote en huismoeder grondig in vraag stelt, is het hek van de dam. Met zijn uiterst kritische blik op de traditionele rol van man en vrouw in het 19de-eeuwse huwelijk, veroorzaakt Nora (Het poppenhuis) bij zijn eerste enscenering in 1879 een flink schandaal. Maar Nora is veel meer dan een geschiedkundige studie van de maatschappij in de 19de eeuw. Door de ogen van nu gezien is het stuk een huiveringwekkende analyse van de huidige verhoudingen tussen man en vrouw. Is de positie van de vrouw echt veranderd sinds 1879?
Nora is een boeiend verhaal over morele neerbuigendheid en maatschappelijke schijnheiligheid, maar ook een subtiele kritiek op het consumentisme en de mogelijke valstrikken voor gegoede gezinnen in het Europa van 2012.
van en met
- Wine Dierickx
- Tiago Rodrigues
- Jolente De Keersmaeker
- Frank Vercruyssen
tekst
- Henrik Ibsen
lichtontwerp
- Thomas Walgrave
kostuumontwerp
- An D'Huys
productie, techniek
- STAN
coproductie
- Teatro Maria Matos, Lissabon