“It is an evil voyage, I tell thee. If Ahab has his way, neither thee nor me, nor any member of this ship's company will never see home again.”
Acteur-theatermaker Gorges Ocloo wilde al langer een voorstelling maken gebaseerd op
Moby Dick.
Toen hij een aantal jaren geleden in de krant een foto zag van een elfjarig meisje, levenloos drijvend in het azuurblauwe water van de Middellandse Zee, begon de puzzel in elkaar te vallen. Wist dit meisje, een van de eerste slachtoffers van een gezonken vluchtelingenboot, vooraf hoe gevaarlijk haar reis zou zijn? En zou de immer zwijgende,
door Melville als exotische ‘barbaar’ geportretteerde Queequeg, aan boord van de Pequod zijn gestapt, mocht hij op voorhand geweten hebben dat kapitein Ahab uit was op
een roekeloze wraakmissie?
Voor de bewerking van
Moby Dick klopte Ocloo aan bij de Nigeriaanse schrijver Ben Okri. Die herwerkte Melvilles tekst tot een magisch realistisch verhaal over de kloof tussen macht en onmacht, rijk en arm. Een verhaal dat zich afspeelt nadat de boot gezonken is. In een poëtische en toverachtige wereld, geïnspireerd door voodoo en animistische vertellingen. Waar Ahab en Queequeg voor het eerst met elkaar van gedachten wisselen, los van status en ego, los van het materiële, puur en naakt. U mag zich verwachten aan een jazzy opera, swingend en energetisch, over de nood aan toenadering in een alsmaar meer polariserende samenleving.
Bij Toneelhuis enkel te boeken in het Toneelhuis & deSingel-abonnement.