Theater is voor Benjamin Abel Meirhaeghe een kruispunt in de tijd: een tijdmachine middenin het heden waarin verre verledens en toekomsten, oorsprong en utopie, versmelten tot een radicaal nieuwe vertelling met een navenante klank en cast. Voorbij het onderscheid tussen insider en outsider, presenteert MADRIGALS een gemeenschap vol uniciteit en talent waarin conservatieve dogma's en stigma's wijken voor seksualiteit en ontlading.
Kunstenaar en componist Jesse Kanda (als muzikant bekend onder de naam Doon Kanda), bij het grote publiek bekend om zijn samenwerkingen met o.a. Björk, zal Monteverdi's muziek grotendeels herschrijven.
"Meirhaeghe en zijn performers spelen met de dunne lijn tussen directe emotie en het cliché van sentimentaliteit met een pretentieloze ongedwongenheid als resultaat."
"Ze worden één lichaam. De beats afgewisseld met de klassieke uitvoering van Monteverdi werken hier wonderwel. (...) De voorstelling werkt toe naar de ontlading van het samenzijn in de verscheidenheid. "
"In Madrigals gaat Benjamin Abel Meirhaeghe aan de slag met het achtste madrigalenboek van Claudio Monteverdi. Maar gezien de emoties van liefde en strijd van ons allemaal zijn, geldt dat ook voor de uitvoering van de canti guerrieri en amorosi. Privileges en dogma's bestaan niet het artistiek universum van BAM, dus zingen de dansers en dansen de zangers. Monteverdi overleeft dat allemaal. Meer nog: zijn muziek vormt de perfecte soundtrack voor een anderhalf uur durend ritueel waar onze menselijkheid zelf wordt aangesproken en gevierd. Na afloop wilde ik vooral nog wat langer in die zo bevrijdende utopie verblijven, liefst aan het kampvuur. Met een gitaar in de hand. Heerlijk ook om te zien hoe BAM de hele theatermachinerie benut om zijn droom vorm te geven. Met een stel prachtige performers bovendien. Madrigalen is een trip. Hang in there."
"Not a real choreography but, rather a performance. (...) Here the body, the voice, the singing, the action, the scenography and all the other elements summoned on stage suggest a very sophisticated series of intuitions. The ensemble is a madrigal in name and in fact, which establishes a totally carnal relationship with Monteverdi's music. In this show, the archive is present according to a dimension that we would define "from Wunderkammer". On stage, from Monteverdi to performance art, a thread is stretched which, when looked closely, is a real game of mirrors. a still and always current dimension of the discourse on the performing arts. Creative processes feed on ever new and different relationships with the past and with the past of the arts themselves. "
""Het werk van Monteverdi is in de loop der tijd vastgeroest in zeer strikte conventies, terwijl hij voor zijn tijd een zeer vernieuwende en radicale kunstenaar was, zijn kunst was voor iedereen. Met mijn werk probeer ik zijn muziek te bevrijden van reactionaire controle, en opnieuw aansluiting te vinden bij zijn vermogen tot betovering.""
Downloads
concept, regie
- Benjamin Abel Meirhaeghe
muziek
- Claudio Monteverdi
- Doon Kanda (aka Jesse Kanda)
met
- Hanako Hayakawa
- Alice Giuliani
- Antonio Fajardo
- Els Mondelaers
- Khaled Barghouthi
- Lucie Plasschaert
- Clément Corrillon
- Victor Dumont
muzikanten
- Madoka Nakamaru
- Pieter Theuns
- Rebecca Huber
- Wouter Deltour
choreografie
- Sophia Rodriguez
tekst en dramaturgie
- Louise Van den Eede
research
- Louise Van den Eede
lichtontwerp, scenografie
- Zaza Dupont
- Bart Van Merode
co-curator kunstwerken
- Koi Persyn
Muzikale leiding & co-composer
- Wouter Deltour
stemtherapie
- Rosanne Groenendijk
stemcoaching
- Els Mondelaers
muzikale coaching
- Pieter Theuns
body coaching
- Sophia Rodriguez
beeldende kunstenaars
- Sanam Khatibi
- Justin Fitzpatrick
- Thomas Renwart
- Anthony Ngoya
- Gilles Dusong
- Christiane Blattmann
- Filip Anthonissen
- Daan Couzijn
- Che Go Eun
- Tom Hallet
- Nokukhanya Langa
- Tristan Bründler
Shibari coaching
- Marc Beshibari
video
- Filip Anthonissen
Fotografie grot
- Thibaut Lampe
kleedster
- Kasia Mielczarek
lichttechniek
- Danielle van Riel
geluidstechniek
- Karel Marynissen
techniek
- Kevin Deckers
stage regieassistente
- Ika Schwander
Teaser & making off
- Charles Dhondt
videotechniek
- Bert Demeulenaere
productieleiding
- Eglantine Möller
technische productieleiding
- Anne Van Es
productie
- Muziektheater Transparant
- d e t h e a t e r m a k e r
coproductie
- DE SINGEL
- Concertgebouw Brugge
- Theater Rotterdam / Productiehuis Rotterdam
- B'Rock Orchestra
- Perpodium
- C-TAKT
spreiding
- ART HAPPENS
met de steun van
- Inspiratum
- tax-shelter van de Belgische Overheid
- de Vlaamse Overheid
in samenwerking met
- O. Festival for Opera. Music. Theatre
- Opera Ballet Vlaanderen
- Troubleyn / Laboratorium
- Matterhorn VZW
met dank aan
- ShowTex
- Kopspel
- Divi-divi
- de grotten van Dinant