Met Les Pêcheurs de perles leverde de jonge Georges Bizet in 1863 zijn visitekaartje af als voorbode voor zijn meesterwerk Carmen, zo’n tien jaar later. Met hits als het vrienden-duet Au fond du temple saint en Je crois encore entendre was de opera bij de wereldpremière een succes bij het grote publiek. Het verhaal van de twee gezworen vrienden die verliefd zijn op dezelfde vrouw en dat een bitterzoet einde kent, blijft ook vandaag nog een populair thema. Voor sommige critici mag Les Pêcheurs de perles dan een makkelijke tearjerker zijn, feit is wel dat Bizet een ingenieus gecomponeerd passioneel drama afleverde.
Met haar eigenzinnige theatertaal slaagt FC Bergman er telkens weer in een bijzondere, fascinerende wereld op te roepen. Daarin combineren de makers een hard realisme met een mysterieuze, droomachtige atmosfeer. Een uiterst geschikte combinatie voor een opera die zowel in de muziek als in het verhaal voorbije tijden verbindt met de wereld van nu.
Bergman zet gretig de tanden in dit repertoire stuk. Zij ontdoen het verhaal van de exotische setting - in het origineel is dat het toenmalige Ceylon - zetten de schaar in de partituur en focussen zich op de kern van de plot en de belangrijkste personages.
In een lang vervlogen tijd waren de twee boezemvrienden Nadir en Zurga verliefd op dezelfde vrouw: Leïla. Ze beloofden elkaar dat geen van beiden zou toegeven aan zijn gevoelens voor haar. Maar nu zoveel jaren later, komt Leïla opnieuw in hun leven en wordt hun vriendschap finaal op de proef gesteld.
Het liefdesconflict tussen Nadir, Zurga en Leïla wordt in de versie van FC Bergman een terugblik, een mijmering aan de grote liefde die had kunnen zijn, een herinnering aan onstuimige jeugdjaren. Les pêcheurs de perles uit de titel vissen op die manier naar de parels uit hun verleden, maar op die manier blijven het conflict en de pijn zich herhalen. De wonde van de liefde en het verraad van de vriendschap heelt nooit.
De jonge Belgische dirigent David Reiland specialiseert zich in het Franse repertoire. Hij maakt eveneens zijn debuut bij Opera Vlaanderen en kan rekenen op uitzonderlijke solisten.
FC Bergman is niet het gezelschap van de kleinschalige producties. Ook nu weer zorgen zij voor een spectaculair decor en kunnen de make-up en kostuumateliers van de opera hun talent uitgebreid tonen.
Beluister hier alvast enkele audiofragmenten.
_____
Opera in drie bedrijven:
Libretto van Eugène Cormon en Michel Carré
Creatie Parijs 1863
Opera Ballet Vlaanderen biedt het Toneelhuispubliek een prachtige korting:
€75 euro i.p.v. ruim €100 voor uitstekende parterreplaatsen in Opera Antwerpen op 21, 27 en 29 december '23
- max 2 tickets te boeken per bestelling
- te boeken op deze pagina van 17 juni t/m 31 augustus '23
- beperkt contingent beschikbaar
Met hun eerste operaregie maakt FC Bergman van een rommelopera (bijna) een meesterwerk. Grote Klasse. (...) Ze geven met hun ingrepen aan Les pêcheurs de perles een diepte die de oorspronkelijke partituur eigenlijk niet bezit.
"FC Bergmans Les pêcheurs de perles als opera over de herinnering, in het aangezicht van de dood."
"FC Bergman verplaatst 'Pecheurs de perles' van Bizet naar rusthuis in magistraal operadebuut."
"Marie Vinck en Thomas Verstraeten waren een week voor de première te gast in De Zevende Dag ."
"Het regiedebuut van FC Bergman, het internationaal beroemde Antwerpse theatercollectief, is een schot in de roos. "
van
- Georges Bizet
libretto
- Eugène Cormon
- Michel Carré
muzikale leiding
- David Reiland
concept, regie, decor, kostuums en belichting
- FC Bergman
kostuum
- Judith Van Herck
dramaturgie
- Luc Joosten
zang
- Elena Tsallagova
- Charles Workman
- Boris Statsenko
- e.a.
koorleiding
- Jan Schweiger
uitvoering
- Symfonisch Orkest Opera Vlaanderen
- Koor Opera Vlaanderen
productie
- Opera Ballet Vlaanderen
coproductie
- Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
- L'Opéra de Lille