STAN maakte van dat eerste deel in de zomer van 2022 een openluchtvoorstelling in Elefsina (Griekenland), de geboorteplaats van Aischylos, met als titel Klytaimnḗstra. In 2024 bewerken ze deze samen met Olympique Dramatique voor theaterzalen. In de voorstelling komen drie versies van de bekende Griekse tragedie samen: de originele tekst van Aischylos, de meesterlijke Engelse vertaling van Ted Hughes en de rauwe interpretatie Bloedbad van Gustav Ernst. Door deze drie lezingen van de mythische tekst naast elkaar te plaatsen, komen de tomeloze oorlogszucht en toxische machtswellust aan de oppervlakte en wordt het personage van Klytaimnḗstra in een nieuw daglicht geplaatst.
De cast bestaat uit een groep van Belgische en Griekse acteurs en een Braziliaanse en Noorse performer. Met een polyfoon ensemble wordt een dissectie gemaakt van misogynie, machtshonger en geweld, die duidelijk een brug slaat naar vandaag.
"De Keersmaeker bewijst dat ze een eigen visie en stijl heeft. Ze bespeelt de hele theaterruimte, pakt uit met straffe beelden, wrikt het cerebrale taalgeweld los met poëtische dans, Brutus en freejazz. Potten breken met een Griekse tragedie is moeilijk, maar deze heeft verdorie pit."
"Klytaimnestra krijgt hier de stem die ze nooit eerder kreeg. Niet eenzijdig die van hysterische furie (al blijft die aanwezig), maar ook die van zelfbewuste powervrouw, sterk vertolkt door Maria Skoula."
"Inhoudelijk koppelt deze ‘Klytaimnestra’ zo de Griekse tragedies aan hedendaagse ontwikkelingen op een verbluffend vanzelfsprekende manier. Zonder één concrete situatie te benoemen herken je in de Agamemnoon van Stijn Van Opstal alle ‘Agamemnoons’ die vandaag een of andere trivialiteit – zoals de roof van Helena – aangrijpen om op gruwelijke wijze hun ‘belang’ veilig te stellen."
"Klytaimnestra dwingt Agamemnoon tot overmoed, tot hybris, tot godslastering zelfs. Hij weet dat, hij protesteert even, niet lang, en hij neemt de ruimte in. De theaterruimte, maar ook de symbolische ruimte van een macht die voorbij het politieke reikt."
"Wij hebben ons altijd aangetrokken gevoeld tot de Griekse tragedies", vertelt Jolente De Keersmaeker. "Ik denk dat de bron van de westerse beschaving en het westerse theater in die verhalen zit. En voor mij blijft een verhaal relevant zolang het met de wereld van de dag van vandaag te maken heeft."
"Zo hapklaar zijn de Griekse tragedies niet. De verhalen zijn vaak bijvoorbeeld heel vrouwonvriendelijk, vindt Jolente De Keersmaeker, die bewust Klytaimnestra als titel koos, en niet ‘Agamemnon’, de naam van haar man. Het toont hoe het materiaal van de tragedies tegelijk elastisch en weerbaar is. In andere tijden worden ze anders gelezen en vormgegeven, zonder aan zeggingskracht in te boeten."
Downloads
van en met
- Antonis Antonopoulos
- Adriana Bakker
- Synne Elve Enoksen
- Sara Haeck
- Eleni Moleski
- Maria Skoula
- Stijn Van Opstal
- Gustavo Gláuber
concept, regie
- Jolente De Keersmaeker
tekst
- Aischylos
- Ted Hughes
- Gustav Ernst
bewegingsadvies
- Youness Khoukhou
scenografie en licht
- Thomas Walgrave
kostuums
- Rachid Laachir
productie
- Toneelhuis
- Olympique Dramatique
- STAN
coproductie
- European Capital of Culture Elefsina 2023
met de steun van
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- via Gallop Tax Shelter