Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog vernielde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter. Hij voelt zich niet thuis in het vreemde land, tot hij op een dag meneer Bark ontmoet.
Meneer Bark praat vooral over zijn vrouw die kort voordien is overleden. Meneer Linh verstaat hem niet maar hij luistert, met zijn kleine meisje op schoot. Ze blijven elkaar dagelijks op hetzelfde bankje in het park ontmoeten. Tot op een dag alles verandert…
Een aangrijpende vertelling, gebaseerd op een novelle van Philippe Claudel, over een man die zijn land moet ontvluchten met het weinige dat hem nog rest.
Koen De Sutter speelt de voorstelling als monoloog. Omdat De Sutter alleen op het toneel staat en alle rollen - die van verteller, van meneer Linh en van meneer Bark - speelt, krijgt de voorstelling een bijzondere kleur, atmosfeer en betekenis. Het wordt een voorstelling over de kracht van de verbeelding en de uitbeelding. De Sutter vertelt het verhaal met alle middelen die hem ter beschikking staan: tekst, woorden, beelden, muziek, geluid, projecties,...
Maar het is tegelijk ook een voorstelling over eenzaamheid, over het verlangen naar communicatie met de andere en niet in de laatste plaats met het publiek. Zitten we in het hoofd van de verteller? Zijn meneer Linh en meneer Bark stemmen in zijn hoofd? Is vertellen zijn manier om een trauma te verwerken?
Waar het eerder gemaakte Grensgeval de westerling opvoerde die geen antwoord vindt op de nieuwe Europeaan, spreekt Het kleine meisje van meneer Linh vanuit de zintuiglijke ervaring van de vluchteling zelf die (te) weinig sleutels aangereikt krijgt om de nieuwe wereld te vatten.
-
Naar aanleiding van deze productie, op tekst van de Franse auteur en cineast Philippe Claudel, organiseren Behoud de Begeerte en Toneelhuis op 28 januari 2018 een middag rond de romans, theaterteksten en films die Claudel inmiddels uitgebracht heeft. Met voorlezing uit zijn werk, filmfragmenten en een interview met de auteur zelf: Een middag met Philippe Claudel.
Met slechts één acteur en met minimale vormgeving heeft Guy Cassiers meesterlijk theater gemaakt van Philippe Claudels roman. Acteur Koen De Sutter vindt de perfecte toon en wijze om dit genadeloze verhaal te vertellen.
"De ingrepen van Guy Cassiers zijn van een vaak ontroerende schoonheid, omdat ze spaarzaam zijn. Vertelling staat centraal in Meneer Linh, en de ingrepen van Cassiers – die houdt van multimediaal theater – blijven voor zijn doen opvallend subtiel en zeldzaam. "
"Heel mooie voorstelling omdat de kern van het verhaal draait om de zoektocht naar contact die de gebrekkige communicatie via taal overstijgt. Cassiers werkt met een bewegende typografie waardoor de hele poëtische maar ook beknopte en uitgepuurde tekst van Claudel een soort diepere emotie krijgt."
"Koen De Sutter roept een scala van emoties op waarbij de breekbaarheid van de arme meneer Linh mooi uit de verf komt"
"Koen De Sutter brengt een puike vertelling met een scherp randje"
"Bovendien slaagt De Sutter erin de bijna kinderlijk-naïeve personages van Linh en Bark vorm te geven met de nodige lichtheid en (wrange) humor. Mede daardoor komt het venijnige staartje dat bengelt aan Claudels ‘sprookje’ – de tragische overdracht van een levensreddende illusie van Linh op Bark – aan als een mokerslag. Zo complex en immens de menselijke tragiek, zo eenvoudig mooi is deze voorstelling."
regie
- Guy Cassiers
schrijver
- Erwin Jans
tekst
- Philippe Claudel
met
- Koen De Sutter
video-ontwerp
- Klaas Verpoest
geluidsontwerp
- Diederik De Cock
kostuumadvies
- Tim Van Steenbergen
met de steun van
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
productie
- Toneelhuis