Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging.
Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek schreef in 2013 Die Schutzbefohlenen als reactie op het steeds schrijnender wordende vluchtelingenprobleem in Europa. In haar versie geeft Jelinek de asielzoekers een stem én legt zij met haar scherpe pen genadeloos het cynisme en latente racisme in Europa bloot.
Jelinek toont een Europa dat zich in een identiteitscrisis bevindt, gevangen tussen zijn humanisme en zijn waarden enerzijds en zijn angsten en vooroordelen anderzijds. Haar tekst is een woordenstroom waarin verschillende stemmen klinken en tegenstrijdige meningen verwoord worden. Die Schutzbefohlenen is pijnlijk actueel: alle beelden die intussen op ons netvlies gebrand staan, van aangespoelde kinderlijkjes tot lugubere koelwagens, brengt Jelinek haar- scherp tot leven
Guy Cassiers leest de tekst van Jelinek als een polyfonie van stemmen en thema’s die gedragen wordt door vier acteurs (Katelijne Damen, Abke Haring/Sanne Samina Hanssen, Han Kerckhoffs en Lucas Smolders). Voortdurend verschuift het perspectief: van mededogen over onverschilligheid naar afwijzing. Soms hoor je het verhaal van de vluchtelingen en hun moeizame overtocht, dan weer krijg je ambigu commentaar van hen die aan de kant staan en toekijken. Tegenover deze woordenstroom kiest Cassiers voor een sterke fysieke aanwezigheid in de groep van een vijftiental dansers in een choreografie van Maud Le Pladec.
Voor scenografie en kostuums liet Tim Van Steenbergen zich inspireren door de beelden die ons dagelijks overspoelen in de media, maar ook door iconische beelden zoals die van Hieronymus Bosch.
Dansers België, Nederland, Avignon (FR), Girona (ES):
Samuel Baidoo, Machias Bosschaerts, Pieter Desmet, Sarah Fife, Berta Fornell Serrat, Julia Godina Llorens, Aki Iwamoto, Daan Jaarsveld, Levente Lukacs, Hernan Manchebo Martinez, Alexa Moya Panksep, Marcus Alexander Roydes, Meike Stevens, Pauline Van Nuffel, Sandrine Wouters, Bianca Zueneli
Dansers Orléans (FR), Valenciennes (FR), Mulhouse (FR):
Laura Anglade, Nina Barbé, Lily Brieu, Mélen Cazenave, Romane Piffaut, Kostia Choix, Gaspard Charon, Pierre Chauvin-Brunet, Guillaume Forestier, Bastien Gache, Valentin Henri, Franck Sammartano
Universeel en tijdloos kunstwerk. Regisseur Cassiers komt in Grensgeval tot een schilderachtige, haast zintuiglijke abstractie, die de complexe thematiek goed invoelbaar maakt. De tekst is gedicht, gebed, aanklacht en klaagzang; soms verrassend raak.
"Cassiers en zijn medewerkers pakken de teksten van Jelinek heel esthetisch aan. Teksten die naar het hart gaan, maar die door de esthetische aanpak op afstand blijven. Emotioneel én rationeel. Tot tranen toe word je niet bewogen, maar het geheel zet wel aan tot reflectie. Een mooie én rake productie."
"Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging. Een moedige voorstelling"
"Absoluut de moeite om te gaan kijken: de voorstelling is een stille schets van een stand van zaken vandaag. Eentje waar je droevig van wordt en die je meeneemt naar huis."
"Dit personageloos stuk siddert en dobbert, grijpt vast en toont bovenal om hoeveel meer mensen het gaat dan die ene aangespoelde kleuter."
Downloads
regie
- Guy Cassiers
schrijver
- Dina Dooreman
tekst
- Elfriede Jelinek
vertaling
- Tom Kleijn
met
- Abke Haring
- Han Kerckhoffs
- Katelijne Damen
- Sanne Samina Hanssen
- Lukas Smolders
lichtontwerp
- Fabiana Piccioli
video-ontwerp
- Frederik Jassogne
geluidsontwerp
- Diederik De Cock
choreografie
- Maud Le Pladec
kostuum- en decorontwerp
- Tim Van Steenbergen
productie
- Toneelhuis
coproductie
- CDN Orléans
- Festival d'Avignon
- La Filature, Mulhouse
- Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
- CCNO - Centre Chorégraphique National d’Orléans
- Scène nationale d'Orléans
in samenwerking met
- Bachelor dans Koninklijk Conservatorium Antwerpen AP Hogeschool
- CNSMD Lyon