Toen de Vlaamse auteur Maurice Gilliams op 82-jarige leeftijd stierf, had hij Gregoria nog steeds niet afgemaakt. Vijfenveertig jaar eerder was hij eraan begonnen. Een half mensenleven volstond niet om deze duistere tijd uit zijn leven in een roman vorm te geven.
Nochtans gaat het over een tijd die elke geliefde gelukkig zou moeten maken: de wittebroodsweken. Voor Gilliams echter blijkt de huwelijksdag en de reis die er traditiegetrouw op volgt een nachtmerrie. De verlovingstijd voorspelde al weinig goeds: hysterie en kilte typeren het meisje van zijn dromen. Ze laat amper toe dat hij haar aanraakt. Hij van zijn kant is overgevoelig en zwak van wil. Hij schrijft verzen. Hoe het toch tot een huwelijk kon komen, daar is Gregoria het hallucinante verslag van.
Achtergrond van het gebeuren is de toenemende modernisering in het Antwerpen van de jaren dertig. Zij behoort, als dochter van een kaarsenfabrikant, tot de nouveaux riches. Hij is telg van verarmde adel — dat wil hij ons toch doen geloven. Het gekoesterde maar vergane verleden spookt doorheen de nieuwe wereld. Hij kan in deze tijd eigenlijk niet leven.
Is Gregoria een boek over liefde? Het is een griezelroman, een gothic novel. Bart Meuleman maakt er theater van.
regie
- Bart Meuleman
bewerking
- Bart Meuleman
spel
- Ivo Kuyl
- Iris Van Cauwenbergh
- Herman Gilis
- Goele Derick
- Mark Verstraete
scenografie
- Mark Van Denesse
lichtontwerp
- Mark Van Denesse
productie
- KVS
in samenwerking met
- Theater Rotterdam / RO theater