Goldberg en Sommers stellen zich vragen bij de monumentaliteit en de productielogica achter deze werkwijze en zien het als een absolute tegenpool van hun eigen hedendaagse theaterpraktijk. Ze vragen zich af of dit theater geen blauwdruk is van de dwingende werkomstandigheden in onze door kapitalisme aangestuurde maatschappij als geheel.
De voorstelling reageert met humor op een binnen de theaterwereld herkenbare Duitse traditie, zonder in clichés te vervallen en toevlucht te nemen tot voorspelbare parodieën. Ze probeert in tegendeel juist de ernst, de toewijding en de intensiteit ervan te evenaren. In volle overgave, inclusief zelfrelativering, zetten de makers de vaak overtrokken vorm van klassiek theaterspel in om de absurditeit ervan te vieren.
Dertien spelers creëren collectief een reeks intense, absurdistische scènes, die de uitputting uitvergroten om de overspannenheid van de samenleving zichtbaar te maken. Ze verbeelden de dwingende werkomstandigheden, zoals we die kennen vanop de werkvloer binnen talloze sectoren, tot een onophoudelijke slapstick van mensen onder hoogspanning. De inzet om zich te gedragen zoals ze denken dat ze zich als ‘professionele’ wezens moeten gedragen, wordt uiteindelijk grotesk.
GERMAN STAATSTHEATER is een tornado van paniek die omslaat in humor en zelfspot en uiteindelijk de kracht van de gemeenschap laat zien. Theater is hier een plek om 'verspilde' energie te vieren, in de vorm van uitbundig plezier.
Een krachtige, tegendraadse maar absoluut genereuze voorstelling.
Deze voorstelling kwam tot stand i.s.m. de Toneelhuis Ateliers.
Met onze Ateliers bieden we jaarlijks enkele theatermakers en/of theatercollectieven ruimte, begeleiding en ondersteuning bij het tot stand komen van hun theatervoorstelling. We doen dit in samenwerking met andere kunstorganisaties binnen het veld zoals Kaaitheater, Hiros, VIERNULVIER, Les Halles de Schaarbeek e.a. Het gaat hier om grotezaalvoorstellingen die in een later stadium geprogrammeerd worden in Toneelhuis.
GERMAN STAATSTHEATER gaat op 8 februari 2024 in première in Les Halles de Schaarbeek in Brussel en is op 24 februari 2024 te zien in de Bourla.
"Op het podium staat een prachtige bende toneelspelers, zot, genereus, met slechte en goede ideeën, maar vooral met veel goesting. Met branie gaan ze uit de bocht. En zo wordt German Staatstheater alsnog een daad van verzet, tegen de romantische cultus van de individuele kunstenaar in, en tegelijk een ode aan de essentie van het spelen zelf, namelijk veranderlijkheid. En dat is in tijden waarin iedereen krampachtig zichzelf probeert te zijn op een podium, een frisse, zilte bries door het landschap."
"Die drang om alles op zijn kop te zetten en grotesk te maken is echter ook de troef van de voorstelling. ‘German Staatstheater’ roept bij mij de ‘Sturm und Drang’ uit de tijd van Duitse Romantiek op, zij het ‘mit Variationen’. "
"Het idee van een ensemble zijn we erg genegen, maar wij doen precies het tegenovergestelde van de Duitse theaters. Die zijn heel hiërarchisch georganiseerd, met aan het hoofd een intendant en een mannelijke regisseur, dan de sterspelers en tot slot de mensen die blij mogen zijn met een figurantenrol. Onze groep is net heel verschillend qua achtergrond en speelstijl en we werken veel horizontaler."
""We wanted to combine our idea of the GERMAN STAATSTHEATER, the big theatre, the exaggeration of emotions, with these ugly feelings.""
"German Staatstheater gaat op zoek naar de energie van een groep die samen iets verdedigt, maar tegelijkertijd kritisch wil kijken en uitspraken doet over de betekenis van theater."
Downloads
artistieke coördinatie
- Rosie Sommers en Micha Goldberg
performers
- Micha Goldberg
- Rosie Sommers
- Loucka Elie Fiagan
- Simon Baetens
- Giulia Piana
- Lydia McGlinchey
- Milka Mbunga Kongi
- Dahlia Pessemiers-Benamar
- Simon Van Schuylenbergh
- Natacha Nicora
- Ariadna Rubio Lleó
- Anna Franziska Jäger
- Nathan Ooms
dramaturgisch advies
- Elisa Liepsch
dramaturgie
- Nathan Ooms
- Anna Franziska Jäger
licht
- Max Adams
geluid
- Milan van Doren
techniek
- Vic van den Bossche
geschilderde achtergrond
- Veronika Bezdenejnykh
- Johannes Arnauts
boventiteling
- Freek Willems
productie
- Kunstenwerkplaats
coproductie
- Toneelhuis
- Les Halles de Schaerbeek
- VIERNULVIER
Met de financiële steun van
- de Vlaamse Gemeenschap
- De Vlaamse Gemeenschapscommissie