Terwijl de Parijse studentenrevolte in 1968 oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-gardecomponisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude repertoirestukken – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen begonnen componisten als Ligeti, Xenakis, Berio, … nieuw werk voor klavecimbel te schrijven, vaak opgedragen aan Chojnacka.
Elisabeth gets her way wil een ode brengen aan deze bijzondere vrouw. De solo wordt een gedanst portret met een soundtrack die breed gaat, met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, telkens in een uitvoering van Chojnacka. Jan Martens brengt in deze solo verschillende bewegingsstijlen samen, met dezelfde aisance waarmee Chojnacka doorheen verschillende muziekregisters en -genres slalomde. De dansante passages worden aangevuld met een documentairelaag waarin werk en leven van Chojnacka aan bod komen.
Voorafgaand aan de solo van Jan Martens trakteren we u op nog een korte danssolo (17') van een andere danser en choreograaf verbonden aan GRIP: Femke Gyselinck. Ze vindt een enorme bron van inspiratie in de troost, verstrooiing, passie, vreugde en schoonheid die muziek kan bieden en het vermogen om het onzegbare tot uitdrukking te brengen. In deze intieme en korte solo op muziek van Palmistry, Gwilym Gold en Hiatus Kaiyote laat ze de muziek en de fysieke expressie van haar dansende lichaam tot één stem versmelten. Om helemaal vrolijk van te worden!
Choreograaf Jan Martens gaat aan de slag met het oeuvre van de Poolse klaveciniste Elisabeth Chojnacka. (...) Elisabeth gets her way is een persoonlijk eerbetoon en een intieme documentaire ineen. Een magistrale ontdekking.
"Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend."
"Zonder te vervallen in nodeloze adoratie, schetst Jan Martens een weergaloos portret van een groot muzikante, en maakt ondertussen ook duidelijk hoe avant-garde werkt."
"Niet alleen de energie en concentratie zijn intens, ook de vorm van de danssolo neigt naar het monumentale. (...) Martens lijkt een vorm te hebben gevonden om zijn visie om te zetten in radicaal werk, dat juist daardoor het gemeenschappelijke opnieuw weet te formuleren. Chapeau."
choreografie en dans
- Jan Martens
Geluidsontwerp documentaire
- Yanna Soentjens
lichtontwerp
- Elke Verachtert
kostuumontwerp
- Cédric Charlier
videomontage
- Sabine Groenewegen
video en muziek
- videofragmenten: © Archives INA, muziekstukken: www.grip.house
outside eye
- Marc Vanrunxt
- Anne-Lise Brevers
- Rudi Meulemans
productie
- GRIP
internationale spreiding
- A Propic - Line Rousseau & Marion Gauvent
coproductie
- DE SINGEL
- Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR)
- Julidans (NL)
- C-TAKT
- Perpodium
residentiepartners
- DE SINGEL
- Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR)
- Toneelhuis
- ccbe
- C-TAKT
- CN D – Centre national de la danse
met de steun van
- Vlaamse Overheid
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- Cronos Invest
met dank aan
- INA - l'Institut National de l' Audiovisuel
- Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre