Guy Cassiers gaat de confrontatie aan met de donkerste kant van het menselijke gedrag: het nazistische gedachtegoed en de vernietiging van de Joden.
Guy Cassiers waagt zich aan de bijna duizend pagina’s tellende roman De Welwillenden van Jonathan Littell over de Jodenvernietiging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bij zijn verschijnen in 2006 lokte het boek heftige reacties uit, in positieve en in negatieve zin.
Littell laat ons inzien dat het Derde Rijk niet buitenmatig bevolkt was met monsters of perverten, maar met gewone burgers, die in en door het nationaalsocialisme collectief opschoven in de richting van de totale waanzin. Littell trekt de lezers mee in het hoofd van de dader en plaatst hen daardoor in een ongemakkelijke positie van identificatie.
Met De welwillenden gaat Guy Cassiers de confrontatie aan met de donkerste kant van het menselijke gedrag: het nazistische gedachtegoed en de vernietiging van de Joden. Hoe is dit in het hart van Europa kunnen gebeuren? Welke politieke, ideologische, psychologische en sociale transformaties hebben dit geweld doen ontstaan en zijn gang laten gaan? De wankele politieke basis van Europa en de opkomst van extreemrechtse en xenofobe partijen geven aan dit project een bijzondere urgentie.
Het ensemble van Toneelhuis wordt versterkt met vijf acteurs van Toneelgroep Amsterdam, die samen een carrousel van personages rondom Max Aue (gespeeld door Hans Kesting) in gang zetten.
De welwillenden is opgezet als een Europees project en reist onder meer naar theaters en festivals in Istanbul, Rome, Montreuil, Girona en Amiens.
We ontwikkelden hiervoor een meertalige longread, Test of Civilisation. Dit webdoc vertrekt vanuit de historische context waarin het boek van Jonathan Littell gesitueerd is. Twee terugkerende thema’s zijn het daderperspectief en de impact van taal, toen én vandaag.
Daarnaast werd er een intensief, participatief publiekswerkingstraject opgestart: Invisible Cities. Laatstejaars studenten journalistiek van AP Hogeschool in Antwerpen maakten genuanceerde portretten van bewoners van de stad die op een of andere manier geconfronteerd worden met uitsluiting. Het project breidt zich uit naar de reisplekken waar studenten verhalen verzamelen van onzichtbare bewoners van hun stad.
De welwillenden maakt deel uit van The Littell Project, met de steun van het Creative Europe Programma van de Europese Unie.
Hans Kesting als Max Aue fascineert drie uur lang. (…) De subtiele verkenning van het daderbrein beklijft. En Kesting achtervolgt je in je dromen.
regie
- Guy Cassiers
dramaturgie
- Erwin Jans
tekst
- Jonathan Littell
bewerking
- Guy Cassiers
script gebaseerd op de vertaling van
- Jeanne Holierhoek
- Janneke van der Meulen
met
- Abke Haring
- Vincent van Sande
- Jip van den Dool
- Hans Kesting
- Johan Van Assche
- Kevin Janssens
- Aus Greidanus jr.
- Bart Slegers
- Alwin Pulinckx
- Fred Goessens
- Katelijne Damen
video-ontwerp
- Frederik Jassogne
geluidsontwerp
- Diederik De Cock
lichtadviseur
- Bas Devos
kostuum- en decorontwerp
- Tim Van Steenbergen
uitgeverij
- De Arbeiderspers
productie
- Toneelhuis
- Toneelgroep Amsterdam
coproductie
- DE SINGEL
met de steun van
- Cultuur Programma van de Europese Unie
in samenwerking met
- Istanbul Theatre Festival
- Maison de la Culture d'Amiens
- Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes
- Festival Temporada Alta
- Romaeuropa Festival