Sopraan Claron McFadden en pianiste Claire Chevallier richten met de songcyclus American Beauties hun spots op Afro-Amerikaanse artiesten die na de Eerste Wereldoorlog vanuit de VS naar Europa verhuisden.
Ada Beatrice Queen Victoria Louise Virginia Smith (1894-1984), beter bekend als ‘Bricktop’, was een Amerikaanse danseres, jazzzangeres en vaudeville-artiest die tussen 1924 en 1961 de legendarische Parijse nachtclub ‘Chez Bricktop’ runde. Ze wordt gezien als een van de meest legendarische figuren uit de twintigste-eeuwse Amerikaanse culturele geschiedenis. Haar nachtclub ontpopte zich in geen tijd tot een bruisende ontmoetingsplaats voor Franse artiesten en Afro-Amerikanen die tijdelijk of permanent in Parijs verbleven. Ze konden er ontsnappen aan het racisme waarmee ze in Amerika systematisch te maken kregen. In Parijs vond deze groep niet alleen erkenning, sommigen oogstten er ook roem en rijkdom.
Chez Bricktop wil die tijd doen herleven: het muziektheater roept de sfeer van Montmartre op, dat in die dagen bekendstaat als het ‘Harlem van Parijs’. De voorstelling keert terug naar de periode dat de jazz uit Amerika komt overgewaaid (met onder meer James Reese Europe, Scott Joplin, Cole Porter en Duke Ellington) en onderzoekt de invloed van dat nieuwe genre op de Parijse scene van die tijd (met onder meer Erik Satie, Maurice Ravel, Claude Debussy en Django Reinhardt).
Regisseur Luigi De Angelis ziet de voorstelling als een live radioprogramma: hij verplaatst de sfeer van een club van honderd jaar geleden naar een hedendaagse radiostudio met publiek en speciale gasten.
De voorstelling, waarvan de scenografie is opgevat als een radioshow, heeft ook een maatschappelijke kant. Het leven van Afro-Amerikanen in het Parijs van het interbellum was niet eenvoudig. Racisme lag altijd op de loer.
"Claire Chevallier: “Onze voorstelling gaat niet alleen over glamour en entertainment, maar ook over de effecten daarvan op canonieke repertoires. Ik vond een boek waarin een goede vriendin van Ravel die impact beschrijft: 'Het lichaam nam nu zonder schaamte deel aan het gevoel van euforie'.” Van een kunst van het kopje naar een kunst van de buik: jazz wrong de klassieke muziek uit haar intellectualistische keurslijf en ontketende een renaissance 2.0.""
met
- Claron McFadden
- Claire Chevallier
concept
- Claron McFadden
- Claire Chevallier
regie, licht, space design
- Luigi De Angelis
dramaturgie
- Chiara Lagani
muziekadvies, arrangement jazzmuziek
- Janelle Gill
arrangementen
- Bram De Looze
muziek
- Tcha Limberger
- Vilmos Csikos
- Benjamin Clement
geluidstechniek
- Pieter-Jan Buelens
zang
- Bertrand Belin
styling
- Perinne Philomeen
productie
- Muziektheater Transparant
- Fanny & Alexander
coproductie
- Klarafestival
- Perpodium
met de steun van
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid