Op 17 december 2010 stak een Tunesische jongeman, Mohamed Bouazizi, zichzelf in brand uit protest tegen het regime.
Wat volgde was een uitzonderlijk jaar met opstanden die zowat overal in het Midden-Oosten uitbraken, een golf van protest die aanvankelijk hoopvol de Arabische Lente werd genoemd.
Haast elk land in de regio kende zijn versie van deze Arabische Lente. Van deze (r)evoluties – helaas vaak zonder soelaas – hebben de media de afgelopen jaren uitvoerig verslag gedaan.
Wat doen al die beelden met makers en performers die hier in België wonen maar wortels hebben in Marokko, Tunesië, Irak, Syrië, … Hoe voelt dat? Hoe ga je om met alle informatie die je als expat te horen krijgt van je familie en vrienden die daar achterbleven? Wat doet die informatie met je lijf? Hoe reageert het lichaam op geweld en angst?
Samen met drie performers zoekt Mokhallad Rasem een dansant antwoord op die vragen. Body Revolution is een guerrillaversie van een voorstelling.
“Als je omgeving vaste grond verliest, moet jij volgen. Misschien is vooral dat de kracht van verandering: niet je eigen wil om steeds beter te scoren, maar een lijfelijke confrontatie tussen je binnenruimte en de grote buitenwereld. Mokhallad Rasem verbeeldt de clash knap in Body Revolution, een performance-installatie waarin drie mummie-mannen in en uit projecties van kapotte Arabische steden bewegen. Hun herinnering trekt hen terug, maar hun noodzaak om te overleven duwt hen er weer uit.” – Wouter Hillaert in De Standaard, 18 februari 2015
Naast een uitgebreide tournee in Belgische scholen, sociale organisaties en opvangcentra voor vluchtelingen was de voorstelling te zien in Oeganda, Marokko, India, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Egypte, Belgrado, Nederland, Iran, Rwanda, Italië en Tunesië.
In Body Revolution laat Mokhallad Rasem zien hoe het lichaam zijn weg zoekt tussen de talloze beelden van oorlog die op hem afkomen. Uit iets dat kapot is destilleert hij indrukwekkend theater.
"Als je omgeving vaste grond verliest, moet jij volgen. Misschien is vooral dat de kracht van verandering: niet je eigen wil om steeds beter te scoren, maar een lijfelijke confrontatie tussen je binnenruimte en de grote buitenwereld. Mokhallad Rasem verbeeldt de clash knap in Body Revolution , een performance-installatie waarin drie mummie-mannen in en uit projecties van kapotte Arabische steden bewegen. Hun herinnering trekt hen terug, maar hun noodzaak om te overleven duwt hen er weer uit. Zo doet Artefact wat je van alle kunst verwacht: het stelt een maatschappelijk vraagstuk op scherp door het te compliceren."
"Tijdens de oorlogsjaren ontwikkelde het lichaam houdingen die het voorheen niet durfde aan te nemen. (…) Door de oorlog verloor het lichaam zijn rechte verticale positie. Verschillende vragen dringen zich daarom op: wat is de echte rol van het lichaam tijdens de oorlog? Is het lichaam het slachtoffer of de beul? Is het een martelaar of een getuige? Hoe kunnen we omgaan met het lichaam van de acteur/actrice als een lichaam dat met oorlog bedrukt is? Ik vraag me af hoe we vandaag op het toneel staan en met welke stem we woorden uiten; hoe kunnen we een andere lichaamstaal creëren om ideeën te openbaren die door geen woorden kunnen worden uitgedrukt? Waarom lichaamstaal gebruiken in plaats van woorden?”"
concept, regie
- Mokhallad Rasem
dansers / acteurs
- Ehsan Hemat
- Mostafa Benkerroum
- Bassim Mohsen
video
- Paul Van Caudenberg
productie
- Toneelhuis
- Toneelhuis
coproductie
- Artefact Festival STUK Leuven