Amerika midden jaren tachtig. Het Reagan-tijdperk. Conservatief, rechts en luid. De politiek is hard en koud als nooit voorheen. Aids is een nieuwe ziekte die in New York voornamelijk de homogemeenschap onverwacht snel en meedogenloos hard treft. Hier begint het verhaal van Angels in America van Tony Kushner.
Het stuk groeide in geen tijd uit tot een moderne klassieker. Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal herwerken dit theatrale tweeluik van meer dan zeven uur tot een avondvullende vertelling, samen met een fantastische cast.
Angels in America is een caleidoscopisch verhaal en een complex portret van een strijdvaardige generatie die ingaat tegen de tijdsgeest: de ravage die aids aanricht sterkt de ultraconservatieve krachten in hun strijd tegen de vrije liefde; tegelijk wordt de ziekte als een op te lossen probleem genegeerd. In dit meedogenloze klimaat volgen we meer dan twintig personages, gespeeld door acht acteurs, van reisagenten en advocaten, verplegers en ex-dragqueens tot goddelijke interventies en religieuze minderheden, met ontluisterende scènes over macht en hypocrisie, hilarische verschijningen en intieme gesprekken over de angst voor dood en aftakeling.
Er werden al verschillende versies van Angels in America in Nederland gemaakt, o.a. door Guy Cassiers, Ivo Van Hove en Marcus Azzini. Dit is de eerste Vlaamse bewerking. Ook bijna dertig jaar na de première in San Francisco kan het stuk iets vertellen over hier en nu – zij het met een wrange bijsmaak. Angels in America speelt zich af in 1985 en 1986, maar eindigt met een flash forward naar 1990. Een hoopvolle blik in de nabije toekomst, met o.a. de val van de muur en het einde van de Koude Oorlog. Kunnen we anno 2019 de toekomst nog met evenveel hoop inkijken?
“Alles verandert voortdurend.” — Abraham Lincoln
“Niets verandert ooit echt.” — Anton Tsjechov
Angels in America is een echt ensemblestuk, waarin de acteurs volop schitteren. Dit is uitgepuurd, genereus en vindingrijk publiekstoneel voor de grote zaal.
"Puur theaterplezier levert het kijken naar dit prachtige ensemble op – onder meer dankzij enkele van de mooiste scènes van dit prille theaterseizoen. De thematiek is zwaar, maar de voorstelling bruist."
"Tijmen Govaerts - in zijn eerste theaterrol! - bloeide open op de planken in interactie met Peter Van den Begin, die heerlijk mocht schmieren als pitbull Cohn. Daartussen laveerde de zwarte danser Darryl E. Woods die onder meer als dragqueen een ander licht op de zaak wierp, net als Evelien Bosmans dat als engel deed."
"Dit is een lange bewerking (vier uur), maar wel één die de juiste snaren raakt. Door het bijzondere decor (een kruis dat dwars over de tribune loopt), de elegantie van Woods, de uitmuntend neergezette verscheurdheid van De Wolf, en door Van den Begin, die al zo vaak de klootzak heeft gespeeld dat de rol van Cohn hem past als een tweede huid."
"Een strijdbare generatie, vrije liefde, en de ravages door de ziekte aids. De voorstelling Angels in America neemt je mee naar de jaren ’80. Het is een ode aan het vermogen van de mens om te transformeren en overleven." Reportage"
"Decennialang gebracht over de hele wereld, nu ook in België: Angels in America . Bekijk de reportage van het Late Journaal"
"De regisseurs van Olympique Dramatique hebben een schare getalenteerde spelers samengebracht die elk het beste van zichzelf geven. Over de hele lijn interessant, al zijn er betwistbare keuzes. Een voorstelling die volledig op haar plaats is in een stadstheater. Rond de voorstelling heeft het Toneelhuis een erg interessant programma gebouwd, zodat het stuk in een bredere, hedendaagse context wordt geplaatst. Dit is dus meer dan gewoon een voorstelling."
"'Anno 2019 kun je Angels in America lezen als een vicieuze cirkel', vertelt Van Opstal. 'Alles is de hele tijd in beweging, maar niets verandert ooit echt. Dat met Reagan een filmacteur president kon worden van de VS, leek toen een hallucinante klucht. Het slot van het stuk, in 1990, straalt dit ook uit: hopelijk zijn we daaraan voorbij. Maar kijk nu. De situatie in de VS lijkt op beangstigend veel vlakken op de jaren 80.'" - interview met Stijn Van Opstal"
"Na Risjaar Drei , onze vorige regie, wilden we dolgraag weer iets maken met een grote ploeg acteurs. Dus zijn we de geschiedenis ingedoken op zoek naar stukken voor grote ensembles. Bevolkt door ongelooflijke personages is Angels in America echt acteursmateriaal. In Nederland werden al verschillende versies van het stuk gemaakt, onder meer door Guy Cassiers en Ivo van Hove. Dit is de eerste Vlaamse bewerking." - Interview met Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal"
"Angels in America staat bekend als een toneelstuk dat uren duurt, wat fascineerde jou in deze tekst?" Stijn Van Opstal: "We hebben er een voorstelling van 3,5 uur uit gedistilleerd. We hebben ons verhaal eruit gehaald. Het is een tijdsdocument, midden jaren 80 waar we met een kleine afstand naar kunnen kijken, maar nog dichtbij genoeg om er nog zwaar door beïnvloed te zijn. Liesa Van der Aa: "Het idee was dat de muziek op de scène zou ontstaan. De acteurs vervullen daar een heel groot aandeel in. Ik leverde een score en die hebben we tijdens het repetitieproces op hun maat aangepast. De muziek moet de kracht hebben om dingen te verbeelden die je niet ziet." - Herbeluister het gesprek met Stijn Van Opstal en Liesa Van der Aa"
Downloads
tekst
- Tony Kushner
vertaling
- Carel Alphenaar
regie, bewerking
- Tom Dewispelaere
- Stijn Van Opstal
dramaturgie
- Ellen Stynen
met
- Tiny Bertels
- Evelien Bosmans
- Lukas de Wolf
- Tijmen Govaerts
- Sanne Samina Hanssen
- Lukas Smolders
- Peter Van den Begin
- Darryl E. Woods
scenografie
- Stef Stessel
lichtontwerp
- Stef Stessel
- Frank Hardy
kostuums
- Ilse Vandenbussche
muziekontwerp
- One Trick Pony
productie
- Toneelhuis
- Toneelhuis
- Olympique Dramatique
met de steun van
- Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius