Beste toeschouwer,
Niemand kon in maart 2020 vermoeden dat we ons nu, bijna een jaar later, nog steeds in dezelfde moeilijke omstandigheden zouden bevinden. Dat is helaas wel het geval. Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Alsof we een jaar verloren hebben. En toch geven we de hoop niet op. We hebben dat een jaar lang niet gedaan. We doen dat nu ook niet.
Het coronavirus heeft zich weten op te dringen als de enige realiteit. Het bepaalt niet alleen de realiteit van vandaag maar ook die van morgen. De coronacijfers bepalen onze perceptie van de realiteit: de nieuwe gevallen, de ziekenhuisopnames, de overlijdens, de vaccinaties. De schommelingen van de cijfers laten ons zweven tussen hoop en wanhoop.
Zelfs onze verbeelding lijkt haar vitaliteit te hebben verloren. De enige verbeelding die er nog is, is een apocalyptische verbeelding in verschillende gradaties. Misschien nog drie maanden, misschien nog een half jaar, misschien nog een jaar, ... De harde realiteit valt niet te ontkennen, maar we moeten onze verbeelding op de toekomst gericht houden, op de mogelijkheid die nog niet gerealiseerd is.
Net als u wachten we op het ogenblik dat de theaters hun deuren opnieuw wijd open kunnen zetten. Het zijn plekken waar onze verwarringen en verwachtingen, onze angsten en verlangens in beelden worden omgezet. Plekken waar we in groep samenkomen en ons niet alleen voelen. Daarom zijn theaters zo belangrijk.
Ook al is Toneelhuis tijdens het voorbije jaar veel minder zichtbaar geweest dan we wilden, we zijn niet bij de pakken gaan neerzitten. Onze verbeelding is niet in lockdown gegaan en heeft zich niet laten verzwakken. Onze hele ploeg heeft veel en hard gewerkt, in veilige en dus niet altijd evidente omstandigheden. Van bij het begin van de coronacrisis is een van de belangrijkste uitgangspunten van Toneelhuis geweest dat we zouden proberen om al onze eigen producties te maken en zoveel mogelijk te tonen. Tot nog toe zijn we daarin geslaagd.
Gekken & Specialisten van Timeau de Keyser, Wachten op Godot van Olympique Dramatique en Antigone in Molenbeek + Tiresias van mezelf zijn in het najaar in première gegaan. Ook The Sheep Song van FC Bergman is klaar om gespeeld te worden. Benjamin Verdonck tourt verder de wereld rond in Antwerpen met zijn Wereldtournee in Antwerpen. Ondertussen werkt Lisaboa Houbrechts aan haar voorstelling I Silenti en repeteert Mokhallad Rasem samen met Kuno Bakker aan Homemade. Zelf begin ik binnen enkele weken te werken aan April van Willem de Wolf. Dat is heel wat verbeelding die voor u klaar staat!
Maar we moeten nog even geduld hebben. Toneelhuis ziet zich genoodzaakt de schouwburg gesloten te houden voor publiek alvast t/m 30 april. Alle eerder geplande voorstellingen worden daarom geannuleerd of verplaatst. We starten de ticketverkoop op zodra we zeker zijn dat de theaters opnieuw open mogen. Volg onze website en sociale media voor alle updates.
Laat er geen twijfel over bestaan. Onze verbeelding werkt op volle toeren. Wij staan klaar in de coulissen. We wachten tot jullie in de zaal zitten. Dan gaat het doek op … en beleven we weer samen theater.
Hou het intussen veilig en zorg goed voor elkaar.
Dank u voor uw begrip en uw geduld.
We missen u.
Guy Cassiers
Dit zijn de (nieuwe) premièredata van onze geplande Toneelhuisproducties:
- Homemade: nog te bevestigen
- Wereldtournee/Tussenstop: dinsdag 22 juni 2021, 20u, Bourla
- April: zaterdag 1 mei 2021, 20u, Bourla
- The Sheep Song: zondag 9 mei 2021, 20u, Bourla
- I Silenti: nog te bevestigen