“Het afgelopen seizoen oogt daarom haast als een ode aan het theater als een van de oudste maar meest efficiënte plekken waar een samenleving in eigen boezem durft te kijken en dat vaak als louterend ervaart”, zo staat het te lezen in de inleiding van het juryrapport onder leiding van Helmut Lotigiers.
Een greep uit de jurymotivering voor Hamlet vs Hamlet: “Een magistrale enscenering van Shakespeares Hamlet door regisseur Guy Cassiers. (…) Abke Harings spel is intens en fysiek en is even onwaarschijnlijk straf als Lanoyes tekst die als een helder, muzikaal en spannend betoog tegen machtswellust leest. (…) De vormgeving van Ief Spincemaille is simpelweg fantastisch. (…) Een sterk beeld van de broze grens tussen oorlog en vrede. Vroeger én nu.”
Een citaat uit de jurymotivering voor notallwhowanderarelost: “Op de hectische chaos en de te spectaculaire snelheid van onze maatschappij is deze voorstelling een glashelder antwoord dat blaakt van rust en verstilling. Verdonck dwingt verwondering af met deze fantasie prikkelende ode aan de traagheid. Zoiets kan eigenlijk alleen maar in het theater. Als kinderen laat hij de volwassenen naar dat ogenschijnlijk simpel houten framewerk kijken dat als een ontmantelde houten poppenkast oogt. Het ‘driehoekenballet’ vol (on)mogelijke moves dat zich vervolgens voltrekt – met dank aan Verdonck die zorgvuldig aan de juiste touwtjes trekt of zich desnoods tussen de houten plankjes wurmt – verbeeldt de breekbaarheid van de perfectie. En de broosheid van de perfectionist. Verdonck stelt zich als manipulator van de touwtjes bijzonder kwetsbaar op en werkt uiterst geconcentreerd toe naar het fascinerende eindbeeld dat je met van verwondering tintelende ogen de zaal uit stuurt.”
Een citaat uit het juryrapport voor Van den vos: Wat een stel lefgozers zijn die FC Bergmannen. (…) Ze hebben duidelijk een neus voor overweldigende beelden én de kunde om een thema - in dit geval een legendarisch episch dierdicht - naar een spannende en beklijvende reeks beelden te vertalen. Met topacteurs als Dirk Roofthooft en Viviane De Muynck krijgen die beelden extra pit. Dat Josse De Pauw de tekst leverde en Gregory Frateur de vos zingt, geeft de beeldenreeks extra kleur. Van den Vos gaat over de vos in u, in elk van ons. We verafschuwen wat de vos doet, veroordelen dat, maar kunnen niet ontkennen dat er in elk van ons een potentiële vos huist. Die hypocrisie zit ook in de sublieme filmfragmenten: hoe gruwelijk we de moorden ook vinden, we blijven gefascineerd toekijken. Iets wat we ook in de bioscoop en zelfs in het echte leven doen. Met deze krachttoer bewijzen deze jonge theatermakers dat ze eigenhandig een nieuw, visueel zinderend hoofdstuk aan onze theatergeschiedenis schrijven. Deze voorstelling is een belangwekkende stap in hun oeuvre en ontplooiing omdat visuele pracht en inhoudelijke kracht meer dan ooit in evenwicht zijn.”
Reserveer nu uw tickets bij deSingel en Toneelhuis:
• Van den vos
• notallwhowanderarelost
• Hamlet vs Hamlet