In zijn bijdrage Het geknutsel van een dolende plaatst Pieter ‘t Jonck het werk van Benjamin Verdonck in een bredere artistieke context en legt de nadruk op het reflexieve element erin: “Zowat alle kunst die het beschouwen waard is, vertrekt immers niet enkel vanuit de kunstenaar zelf, maar hangt met duizend draden vast aan andere, oudere beelden, voorstellingen, gedachten”, aldus ‘t Jonck. Een avontuurlijke tocht met verwijzingen naar Georges Perec, de Wunderkammern, de architect Claude Parent, Joseph Beuys, e.a.
We introduceren kort de P.U.L.S.-blog, de plek bij uitstek waar bericht wordt over de artistieke werkzaamheden van Lisaboa Houbrechts, Hannah De Meyer, Timeau De Keyser en Bosse Provoost.
Het meest uitgebreide onderdeel van dit nummer is het Grenzeloos-dossier. Onder die noemer brengen we een aantal teksten samen die verbonden zijn met de voorstellingen van Mokhallad Rasem en met Grensgeval en Het kleine meisje van meneer Linh van Guy Cassiers – voorstellingen die elk op hun manier over vluchtelingen gaan. Gesprekken met psychiater Peter Adriaenssens en docente migratierecht Ellen Desmet. Columns van striptekenares Judith Vanistendael, rector Herman Van Goethem, schrijver Fikry El Azzouzi, essayist Bleri Lleshi en Christophe Bush, directeur van de Kazerne Dossin.
FC Bergman bewerkt op dit ogenblik de roman JR van de Amerikaanse schrijver William Gaddis. We vroegen aan Johan Thielemans, die in een ver verleden Gaddis nog interviewde, om zijn visie op de roman. “Een ironisch, bitter sprookje over de wereld van de financiën”, concludeerde hij.