Net werd bekendgemaakt dat het omstreden beeldhouwwerk van Jef Lambeaux vanaf 24 september vrij te bezichtigen is op woensdag-, zaterdag- en zondagnamiddag. Een maand later gaat het weer dicht. Volgend jaar in de lente gaat het opnieuw open. Dat is opmerkelijk. Al decennialang klinkt de roep om dit prachtig stukje Brussels erfgoed voor het grote publiek te ontsluiten.
Amper drie dagen na de opening in 1888 sloot het paviljoen de deuren. Katholieke kranten noemden Lambeaux destijds "met den vleeschduivel bezield", zijn paviljoen "een marmeren bordeel” en “een demonische kontkneder'. Driekwart eeuw later, in 1967, schonk Koning Boudewijn in 1967 een stukje grond met daarop het paviljoen in erfpacht - tot 2067 - aan het Saoedische vorstenhuis. Dat stoorde zich aan het vele naakt en liet het beeldhouwwerk, op een paar stappen van de Grote Moskee, liever achter slot en grendel.
Guy Cassiers maakt het kunstwerk tot hoofdpersonage in een bij uitstek Belgisch docudrama: Passions humaines, met een tweetalige Frans-Nederlandse cast, op tekst van Erwin Mortier. Een voorstelling over artistieke nijd tussen een sterachitect (Victor Horta) en een beeldhouwer van kleine komaf (Jef Lambeaux), over politieke koehandel tussen de Belgische katholieke garde en de Saudische sjeiks; een panorama van menselijke drama’s, maatschappelijke tegenstellingen en ideologische gevechten. In theaterzalen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië vanaf april 2015. Een productie van Toneelhuis in samenwerking met Théâtre National, Fondation Mons 2015, Le Manège Mons en Stad Antwerpen.
Klik hier voor meer info mbt de rondleidingen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_140920_JO7?video=1.2095815