De Heidelberger Stückemarkt werd opgericht in 1984 met als doel om nieuw en innoverend theatertalent te promoten en een uitwisseling tot stand te brengen tussen auteurs, publiek en theaterprofessionelen. Naast de presentatie van premières van nieuwe stukken focust het festival sinds 2001 jaarlijks ook op een land. O.m. Griekenland, Finland en Mexico passeerden al de revue. In 2016 is het de beurt aan België. Met een intensief programma schetst het festival een beeld van de theaterscène in het focusland en zet en uitwisselingen op tussen de auteurs uit dat focusland, theaterprofessionelen en het publiek. Zo ontstaat een boeiend internationaal gespreksplatform over hedendaagse dramaturgie.
Het festival onderscheidt zich van andere festivals door een reeks competities die het als vast onderdeel van zijn programma uitzet. Zo is er een wedstrijd voor aankomende schrijftalent, opgedeeld in een prijs voor Duitstalige werk en internationaal werk. Uit een breed aanbod wordt een shortlist van teksten gekozen die geënsceneerd worden of minstens een publieke lezing krijgen. Een jury van professionals, journalisten en theaterauteurs kennen op zondagavond 8 mei deze twee prijzen toe. Daarnaast is er nog een publieksprijs en een prijs voor jeugdtheaterstukken.
In haar theatertekst FLOU zoomt Abke Haring in op twee personages, een vrouw en een man. Twee mensen die een onverteerd stuk verleden delen. Een dialoog. Een duet. Een duel. Ze ensceneerde haar eigen tekst in Toneelhuis in het seizoen 2011-2012, een aangrijpende en controversiële productie.
“Terwijl je in ander theater over de liefde meestal de hoofden tegen elkaar ziet knallen, opent zich hier het schedeldak. Binnenin lilt nog het verlangen naar passie en erotiek. Aan de buitenkant is die liefde een lekkende ijsklomp geworden. Zo kraakhelder was Abke Haring nooit eerder.”**** – Wouter Hillaert in De Standaard, 20 december 2011