Benjamin Verdonck in Wonderland

Zeven hedendaagse kunstenaars presenteren nieuwe tijdelijke kunstwerken in de landschapstuin van Paleis Soestdijk in de expositie Palace in Wonderland, van 19 juni t/m 27 september 2015 in Baarn (Nederland).

Het landschapspark, de historie en de nog onbepaalde toekomst vormden voor de kunstenaars allerlei aanknopingspunten voor nieuw werk. Het in Engelse landschapsstijl aangelegde park, met zijn kronkelende paden, doorkijkjes, uitzichtpunten en een grote vijver, schetst een ideaalbeeld van de natuur. Een aantal kunstenaars nam deze maakbaarheid van de natuur, en ook het veranderende begrip 'natuur', als uitgangspunt. Andere kunstenaars verhalen met hun werk over een historische gebeurtenis, bijzondere personen die het zomerpaleis bewoonden, of wierpen juist een blik op een toekomstig gebruik van het Paleis en de tuin. Een wandeling door de tuin wordt een soort ontdekkingsreis, een tocht langs een aantal attracties die een verbinding legt tussen de geschiedenis, het heden en de toekomst van Soestdijk. Palace in Wonderland verwijst hiermee op subtiele wijze naar het bijna gelijknamige sprookje van Lewis Caroll, waarin de hoofdpersoon op haar ontdekkingsreis zich ook verwonderd en bijzondere ontmoetingen heeft.

https://www.paleissoestdijk.nl/nieuws/paleis-soestdijk-presenteert-palace-in-wonderland-.html

 

Benjamin Verdonck maakt twee werken voor Palace in Wonderland:

 

De ruil (2015)

In een stukje bos in de landschapstuin van Paleis Soestdijk staat een kleine houten chalet. Dit huisje kreeg prinses Wilhelmina in 1892 voor haar twaalfde verjaardag cadeau. Het werd in Zwitserse stijl gebouwd en het beekje dat ernaast loopt, werd speciaal aangelegd om een ideaalbeeld van het Alpenlandschap op te roepen. Het rustieke bruggetje en de boomstronken van cement maken de illusie compleet. In het chalet stond een poppenhuis en kindermeubilair waarmee de prinses naar hartenlust kon spelen. Naast het Wilhelminachalet staat een huisje van karton. Het is het speelhuis van de jongste dochter van kunstenaar Benjamin Verdonck. In het kader van Palace in Wonderland deed hij een speelhuizenruil: in zijn achtertuin in Antwerpen staat nu een kopie van het chalet waarin zijn dochter prinsesje kan spelen. In de paleistuin staat nu een speelhuis waarin een prinses even kind kan zijn.

 

Drek en veren (2015)

Onder de daklijst van Paleis Soestdijk hangt een groot vogelnest. Poep is naar beneden gedropen. Het nest ziet er realistisch uit maar de omvang en vorm van het nest ogen vreemd. De vogel laat zich niet zien. Welke vogel heeft zich aan de façade van het paleis genesteld?

Onder de noemer EVEN I MUST UNDERSTAND IT werkt Verdonck de komende twee jaar aan een reeks installaties, acties en andere activiteiten waarin hij op beeldende wijze aandacht vraagt voor de inmiddels onafwendbare veranderingen in ons ecosysteem. Het werk Drek en veren dat hij maakte voor Palace in Wonderland maakt hiervan deel uit.

 

De witte façade van Paleis Soestdijk is een iconisch beeld dat bij velen bekend is en symbool staat voor een belangrijke periode uit de geschiedenis van het Koningshuis. Verdonck refereert met zijn kunstwerk aan het feit dat de koninklijke bewoners van Soestdijk natuurliefhebbers waren en op het feit dat de natuur haar gang kon gaan in de landschapstuin. Het kunstwerk wekt de suggestie dat de natuur deze cultuurhistorische plek aan het overnemen is. Met dit beeld van Paleis Soestdijk speelt Verdonck tevens in op de nog ongewisse toekomst van Soestdijk en op de wisselwerking tussen natuur en cultuur. Stel dat we paleis en tuin zouden overlaten aan de natuur, wat zou er dan gebeuren?

Ook interessante producties: