Wayn Traub (1972) is filmmaker van opleiding, maar zijn echte roeping vindt hij in het theater. Op zijn vierentwintigste schrijft hij zijn Manifest van het dierlijk theater. Het is de eerste aanzet van zijn niet aflatende zoektocht naar een eigentijdse vorm van ritueel theater. Na een eerste serie voorstellingen eind jaren negentig — Beasts, Wayn Storm en Les Mises-en-Traub — bouwt hij in Toneelhuis met Maria-Dolores en Jean-Baptiste aan de eerste twee delen van zijn eigengereide trilogie, de Wayn Washtrilogie. In deze cinema-opera-voorstellingen monteert hij tekst, verhaal en decor vernuftig tot een polyfoon geheel. In 2006 gaat in Parijs het theaterconcert Le comeback de Jean- Baptiste in première. Het seizoen 2006-2007 staat voor Wayn Traub in het teken van Arkiologi, een opmerkelijk onderzoek naar de mogelijkheden van hedendaags ritueel theater. Dat onderzoek mondt uit in een prikkelende voorstelling, N.Q.Z.C. (lees: inquisitie).
In 2009 sluit Wayn Traub zijn Wayn Washtrilogie af met Maria-Magdalena. In deze cinema-opera voorstelling speelt Wayn Traub zijn sterkste troeven uit: zijn videomontagetechniek, zijn bijzondere ‘stage presence’ en zijn uniek stemgeluid. Wayn Traub beschouwt Maria-Magdalena als het eindpunt van wat hij de eerste fase van ‘het dierlijk theater’ noemt. Meteen is het ook de start voor iets nieuws: Wayn Traub richt een eigen muziektheatergezelschap op, SERVICE TO OTHERS, dat ultiem vorm zal geven aan Traubs droom van een ritueel theater. Hij creëert binnen die context twee producties, Robo a Gogo (2010) en Petrus the Roman (2012).
Het werk van Wayn Traub kan u hier volgen.