Bart Van Nuffelen (°1973) is schrijver en een van de artistieke leiders van Martha!tentatief, een klein en wendbaar stedelijk theatergezelschap gespecialiseerd in waargebeurde verhalen van ‘gewone’ mensen en hoe die zich verhouden tot de hun omringende en vaak onbegrijpelijke stedelijke werkelijkheid. Die verhalen komen tot stand na een intense researchperiode. Martha!tentatief werkt daarvoor telkens opnieuw samen met een vitaal en divers netwerk van stedelijke organisaties en academische partners. Maar vooral; het gezelschap trekt met overgave de stad in, op zoek naar de mensen achter de tendensen, naar de realiteit achter de beschouwing, naar de grote verhalen van kleine mensen.
Bart Van Nuffelen gaf in 2010 richting aan deze stedelijke focus met het stedelijk traject Revue van het Ontembare Leven, een reeks voorstellingen over het leven in de stad. Hij leefde een half jaar samen met daklozen op een plein en maakte samen met hen de voorstelling De Vernissage. Polen op Zondag was gebaseerd op interviews met migratiearbeiders in een park. Met 13 ½ namen ze afscheid van dertien overleden stadsgenoten in een enorme stationshal.
Samen met kompaan (en medeoprichter van Martha!tentatief) Johan Petit bracht hij de theatrale lezing De Ontembare Stad voor bijna 4000 ambtenaren van de stad Antwerpen en in samenwerking met een netwerk van stedelijke partners verzamelden ze met 175+ alle nationaliteiten van de stad op de scène van de Bourla; de ontroerende en onvergetelijke bekroning van een eerste reeks voorstellingen over de stad.
Voor de jeugdvoorstelling Dounia B ging Bart Van Nuffelen, opnieuw samen met tal van partners, scholen en specialisten op zoek naar ‘kinderen tussen verschillende talen’. Ze stelden een divers en stedelijk team samen met mensen die nooit eerder in het theater werkten. Samen maakten ze een schitterende jeugdvoorstelling die in binnen- en buitenland werd bekroond. Ze beseften: waarachtige verhalen voor vandaag kunnen niet meer door één kunstenaar gemaakt en geschreven worden; het is de stad zelf die vertelt.
Naar aanleiding van een fel gemediatiseerde bankroof ging Bart Van Nuffelen in 2020 op zoek naar de geschiedenis en de essentie van de Antwerpse diamantbuurt en Joodse wijk. Dat resulteerde eind 2022 in de podcastreeks De Kunst van het verdwijnen, een coproductie tussen Martha!tentatief en VRT MAX. Sinds de lancering werden intussen meer dan twee miljoen afleveringen gestart, de podcast werd bekroond als ‘Beste Story’ op het podcastfestival van De Standaard en Bart Van Nuffelen en mede-auteur Lucas Derycke mogen zich ‘Meestervertellers 2022’ noemen, een prijs voor de beste verhalende journalistiek van Nederland & Vlaanderen.
Vanaf 2023 richten Bart Van Nuffelen & MartHa!tentatief gedurende drie jaar hun blik op Deurne-Noord, een stuk rauw stedelijk gebied doorsneden door een troosteloze baan. Het eerste artistiek project in Deurne-Noord is Honderd, het portret van een baan naar nergens.
Ruud Gielens (1977) is regisseur, acteur, producent en docent. Hij is een internationaal opererend regisseur en vooral: maker van bijzondere stadsprojecten. Hij is op de meest verscheiden terreinen van de podiumkunsten werkzaam. Zo realiseert hij decor- en lichtontwerpen, werkt hij als producent en regisseert en speelt hij bij verschillende theaters in België en daarbuiten.
Vanuit een grote maatschappelijke betrokkenheid maakt hij zeer diverse interdisciplinaire en politiek geëngageerde projecten en voorstellingen. Daarin focust hij op de staat van verandering in het hedendaagse sociaal-politieke klimaat en de invloed ervan op individuen, relaties en machtsstructuren.
Hij studeerde af op het RITCS, was deel van het theatergezelschap Union Suspecte en regisseerde in België voorstellingen bij Theater Antigone, Kaaitheater, ARSENAAL/LAZARUS en Muziektheater Transparant. Hij speelde meerdere malen in Toneelhuis bij Luk Perceval, in L. King of Pain, Dood van een Handelsreiziger en Turista. In de Berlijnse Schaubühne speelde hij onder meer in Thomas Ostermeier’s Woyzeck. Aan het Deutsches Nationaltheater in Weimar vertolkte hij Richard III in een regie van Thomas Thieme. Van 2005 tot 2009 was hij vast lid van de artistieke kern van de KVS en zette mee zijn schouders onder een zeer gedifferentieerd stadsproject. In het kader daarvan maakte hij verschillende voorstellingen, waaronder het vermaarde stuk Bezette stad, samen met Kris Strybos (die nu ook de soundtrack voor Honderd zal maken).
In de zomer van 2011 maakte Ruud Gielens samen met de theatermaker Laila Soliman in Egypte de voorstelling Lessons in Revolting. De jaren nadien werkte hij vaak in het Midden-Oosten. Hij zette er verschillende festivals en projecten op: zo bouwde hij in Tunis voor het festival Dream City een fictief museum gewijd aan de Tunesische staatsveiligheid. Met zijn organisatie SHISH produceert en regisseert hij verschillende voorstellingen in de meest uiteenlopende contexten, van India tot Canada.
Van 2013 tot nu regisseerde hij verschillende voorstellingen voor het Maxim Gorki Theater (Berlijn), Ballhaus Naunyn Strasse (Berlijn) en Theater Neumarkt (Zürich). In 2019 maakte hij voor het festival Theaterformen (Hannover) samen met een aantal overlevers van FGM (genitale verminking van vrouwen) uit Sudan en Eritrea, de voorstelling My Body belongs to Me. Met het Antwerpse Martha!tentatief zijn er vanaf 2018 geregeld samenwerkingen en ook met het Gentse Cirq werd een verbond gesmeed door een voorliefde voor pittige performances en absurde humor. In 2022 maakte hij bij Theater DE MAAN in Mechelen het theaterconcert BOEF!.
Daarnaast is hij in het RITCS mee verantwoordelijk voor de opleiding theaterregie waar hij workshops en afstudeerprojecten van jonge regisseurs begeleidt.
Vanaf 2025 zal hij samen met Sarah Eisa theater arsenaal in Mechelen artistiek leiden.